a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z |
nagy szanhedrin   héb. szanhedrin ("együtt ülni", "tanács").  A legfőbb politikai, vallási és bírói testület Palesztinában a római korban a patriarchátus megszűntetéséig, i. sz. 425-ig.



Nagybánya (Baia Mare, Románia)     

1896-ban alapították a Nagybányai művésztelepet, mely a modern művészeti törekvések egyik bölcsőjévé vált Magyarországon. A művésztelep ötlete Hollósy Simon magániskolájában született Münchenben. Hollósy Thorma János és Réti István rábeszélésére választotta saját nyári iskolája számára Nagybánya helyszínét. Iványi-Grünwald Béla és Ferenczy Károly szintén az alapítók közé tartoztak. A magyar művészetre gyakorolt hatása messze túlmutat egy nyári művésztelep szokásos létezésén. Újító, az anyaország művészeivel szoros kapcsolatot fenntartó szerepe a húszas, a harmincas években is kimutatható.




negatív teológia   A negatív teológia tagadások útján kíván eljutni Isten természetének megragadásához.



Neósok     

A nagybányai művésztelepen kialakult természetelvű festészettel szemben fellépő művészek csoportjára használták, eredetileg gúnyos éllel, a művésztelep alapítói 1906-tól. Az új generáció (Czóbel Béla, Perlrott-Csaba Vilmos, Ziffer Sándor stb.) a posztimpresszionizmus, fauvizmus stb. irányzatait követte, szemben a művésztelepet kezdettől meghatározó természetelvű, naturalista és plein air törekvésekkel.




noahita törvények  



nomokrácia   Nomokrácia (gör. nomos "törvény"): a (szent) törvény által történő irányítás a Második Templom pusztulása utáni időszakra jellemző. A szétszóratásban a rabbinátusnak nincs valódi politikai hatalma (hiszen nincs politikai egység), hanem a közös törvény - halakha - irányítja a közösségeket.



nomosz   helyi érvényű törvény, mind időben mind térben változhat, ezért kontingens, azaz esetleges.



Nyolcak     

A MIÉNK-ből kivált, 1909 elején alakult, első magyar avantgárd csoport. Alapítói Berény Róbert, Czóbel Béla, Czigány Dezső, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos. 1911-ben, második kiállításukon vették fel a Nyolcak elnevezést. Nem volt egységes stílusuk, Cézanne, a posztimpresszionisták, a fauve-ok és a kubisták egyaránt meghatározták művészetüket. Összesen három kiállítást tartottak (1909: Könyves Kálmán Szalon; 1911 és 1912: Nemzeti Szalon). Szellemi vezetőjük Kernstok Károly volt, aki a művész társadalomban játszott felelősségét hirdette. A társadalomhoz való elkötelezettség megnyilvánult néhány köztéri monumentális festmény és freskó (terv) elkészítésében is. 




Tananyagok
Fogalomtár
Életrajzok
Szerzők

Keresés