Szabad bölcsész bibliográfiák és filmográfiák

FILMLISTÁK A FILMTÖRTÉNET TANULMÁNYOZÁSÁHOZ



1. Kötelező és ajánlott filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához

Szerzők: Vajdovich Györgyi, Varga Balázs

1.1. Kötelező filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához

Az ősfilm korszaka és a filmelbeszélés kialakulása

Lumiere-cég: A munkaidő vége [La Sortie des usines Lumiere] (1895), A vonat érkezése [L’Arrivée d'un train a La Ciotat] (1895), A kisbaba reggelije [Repas de bébé] (1895), A megöntözött öntöző [L’Arroseur arrosé] (1895)

Georges Mélies: Utazás a Holdba [Le Voyage dans la lune] (1902

A nagy vonatrablás [The Great Train Robbery] (1903)

David Wark Griffith: A lonedale-i távírászlány [The Lonedale Operator] (1911)

 

Az európai és az amerikai film az 1900-as és 1910-es években

Giovanni Pastrone: Cabiria (1914)

David Wark Griffith: Amerika hőskora [The Birth of a Nation] (1915)

Charlie Chaplin: A csavargó [The Vagabond] (1916)

Mauritz Stiller: Arne úr kincse [Herr Arnes pengar] (1919)

Victor Sjöström: A halál kocsisa [Körkarlen] (1921)

Carl Theodor Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedése [La passion de Jeanne d’Arc] (1928)

 

Francia avantgárdok

Hans Richter: Ritmus ’21 [Rhytmus 21] (1921)

René Clair: Felvonásköz [Entr’acte] (1924)

Dimitri Kirsanoff: Ménilmontant (1926)

Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya [Un chien andalou] (1929)

 

Német expresszionista film

Robert Wiene: Dr. Caligari [Das Cabinet des Dr. Caligari] (1920)

Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu, a félelem szimfóniája [Nosferatu, eine Symphonie des Grauens] (1922)

Fritz Lang: Metropolis (1927)

 

Szovjet montázsfilm

Szergej Mihalovics Eisenstein: Patyomkin páncélos [Bronyenoszec Potyomkin] (1925)

Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)

Lev Kulesov: Mr. West különleges kalandjai a bolsevikok országában [Nyeobicsajnie prikljucsenyija misztera Westa v sztranye bolsevikov] (1924)

Vszevolod Pudovkin: Anya [Maty] (1926)

 

Hangosfilmváltás

Alan Crosland: A dzsesszénekes [The Jazz Singer] (1927)

 

Az európai film az 1930-40-es években

Alexander Korda: VIII. Henrik magánélete [The Private Life of Henry VIII] (1933)

Marcel Carné: Ködös utak [Le Quai des brumes] (1938)

Jean Renoir: Állat az emberben [La Bete humaine] (1938)

 

A diktatúrák és a film

Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)

 

Az olasz neorealizmus

Roberto Rossellini: Róma nyílt város [Roma, città aperta] (1945)

Vittorio De Sica: Biciklitolvajok [Ladri di biciclette] (1948)

Vittorio De Sica: A sorompók lezárulnak [Umberto D.] (1952)

 

A klasszikus hollywoodi film az 1920-as és 1930-as években

Erich von Stroheim: Gyilkos arany [Greed] (1924)

Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1924)

Charlie Chaplin: Aranyláz [The Gold Rush] (1925)

Buster Keaton: A generális [The General] (1927)

William A. Wellman: A közellenség [The Public Enemy] (1931)

James Whale: Frankenstein (1931)

Merian C. CooperErnest B. Schoedsack: King Kong (1933)

Frank Capra: Ez történt egy éjszaka [It Happened One Night] (1934)

Victor Fleming: Elfújta a szél [Gone with the Wind] (1939)

Ernst Lubitsch: Ninocska [Ninotchka] (1939)

John Ford: Hatosfogat [Stagecoach] (1939)

Victor Fleming: Óz, a csodák csodája [The Wizard of Oz] (1939)

 

A klasszikus hollywoodi film az 1940-es és 1950-es években

Alfred Hitchcock: A Manderley-ház asszonya [Rebecca] (1940)

Orson Welles: Aranypolgár [Citizen Kane] (1941)

John Huston: A máltai sólyom [The Maltese Falcon] (1941)

Michael Curtiz: Casablanca (1942)

Ernst Lubitsch: Lenni vagy nem lenni [To Be or Not to Be] (1942)

Billy Wilder: Gyilkos vagyok [Double Indemnity] (1944)

Frank Capra: Az élet csodaszép [It's a Wonderful Life] (1946)

Orson Welles: A sanghaji asszony [The Lady from Shanghai] (1947)

Stanley DonenGene Kelly: Ének az esőben [Singin' in the Rain] (1952)

Alfred Hitchcock: Szédülés [Vertigo] (1958)

Howard Hawks: Rio Bravo (1959)

William Wyler: Ben Hur (1959)

 

 A dokumentumfilm az 1920-as évektől a cinéma véritéig

Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1922)

Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)

Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)

 

A modern film és előzményei az 1950-es években.
Alain Resnais: Tavaly Marienbadban [L’Année dernière à Marienbad] (1961)

Ingmar Bergman: A nap vége [Smultronstället] (1957)

Federico Fellini: Bikaborjak [I vitelloni] (1953)

Kuroszava Akira: A vihar kapujában [Rashomon] (1950)

Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)

 

Az újhullámok kora (nouvelle vague, free cinema, kelet-európai újhullámok).
Jean-Luc Godard: Kifulladásig [À bout de souffle] (1960)

François Truffaut: Négyszáz csapás [Les quatre cents coups] (1959)

Claude Chabrol: Unokafivérek [Les cousins] (1959)

Tony Richardson: Dühöngő ifjúság [Look Back in Anger] (1958)

Grigorij Csuhraj: Ballada a katonáról [Ballada o szoldate] (1959)

Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora [Gyetsztvo Ivana] (1962)

Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt [Popiol i diament] (1958)

Jerzy Kawalerowicz: Éjszakai vonat [Pociag] (1959)

Jiří Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok [Ostre sledované vlaky] (1966)

Milos Forman: Egy szöszi szerelme [Lásky jedné plavovlásky] (1965)

Vera Chytilová: Százszorszépek [Sedmikrásky] (1966)

Dusan Makavejev: W.R., az organizmus misztériuma [W. R. - Misterije organizma] (1971)

 

Az európai modern film nagy szerzői (Antonioni, Bergman, Bresson, Bunuel, Fellini, Pasolini, Tarkovszkij).

Andrej Tarkovszkij: Andrej Rubljov (1969)

Federico Fellini: 8 és fél [Otto e mezzo] (1962)

Federico Fellini: Országúton [La strada] (1954)

Ingmar Bergman: A csend [Tystnaden] (1963)

Ingmar Bergman: Persona [Persona] (1966)

Luis Bunuel: Öldöklő angyal [El ángel exterminador] (1962)

Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)

Michelangelo Antonioni: Az éjszaka [La notte] (1960)

Pier Paolo Pasolini: A csóró [Accattone] (1961)

Pier Paolo Pasolini: Teoréma (1968)

Robert Bresson: Egy halálraítélt megszökött [Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut] (1956)

 

Az európai művészfilm az 1970-es években. A német újfilm.

Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974)

Bernardo Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban [Ultimo tango a Parigi] (1972)

Dusan Makavejev: Sweet Movie (1973)

Marco Ferreri: A nagy zabálás [Le grande bouffe] (1973)

Luis Bunuel: A burzsoázia diszkrét bája [Le charme discret de la bourgeoisie] (1972)

Rainer Werner Fassbinder: A szabadság ököljoga [Faustrecht der Freiheit] (1974)

Volker Schlöndorff: A fiatal Törless [Der Junge Törless] (1966)

Werner Herzog: Aguirre, Isten haragja [Aguirre, der Zorn Gottes] (1972)

Wim Wenders: A dolgok állása [Der Stand der Dinge] (1982)

 

Új-Hollywood. Globowood – a kortárs film és a hollywoodi filmipar.
Arthur Penn: Bonnie és Clyde [Bonnie and Clyde] (1967)

Peter Bogdanovich: Az utolsó mozielőadás [The Last Picture Show] (1971)

Martin Scorsese: Taxisofőr [Taxi Driver] (1976)

Steven Spielberg: Párbaj [Duel] (1971)

Francis Ford Coppola: A keresztapa [The Godfather] (1972)

George Lucas: Csillagok háborúja [Star Wars] (1977)

Steven Spielberg: Cápa [Jaws] (1975)

 

A filmes posztmodern Európában és Amerikában.

David Lynch: Kék bársony [Blue Velvet] (1986)

Emir Kusturica: Macska-jaj [Crna macka, beli macor] (1998)

Lars von Tier: Idióták [Idioterne] (1997)

Luc Besson: Metró [Subway] (1985)

Pedro Almodóvar: Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén [Mujeres al borde de un ataque de nervios] (1988)

Peter Greenaway: A rajzoló szerződése [The Draughtsman's Contract] (1982)

Quentin Tarantino: Ponyvaregény [Pulp Fiction] (1994)

 

 



1.2. Ajánlott filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához

Az ősfilm korszaka és a filmelbeszélés kialakulása

Az Edison-cég filmjei (1894–96-ból)

Lumiere-cég: A munkaidő vége [La Sortie des usines Lumiere] (1895), A vonat érkezése [L’Arrivée d'un train à La Ciotat] (1895), A kisbaba reggelije [Repas de bébé] (1895), A megöntözött öntöző [L’Arroseur arrosé] (1895), egyéb Lumiere-filmek

Georges Mélies: Utazás a Holdba [Le Voyage dans la lune] (1902), egyéb Mélies-filmek (1896–1914-ből)

a Pathé-cég korai filmjei és filmhíradói

Edwin S. Porter: Egy amerikai tűzoltó élete [Life of an American Fireman] (1903), A nagy vonatrablás [The Great Train Robbery] (1903)

David Wark Griffith: A magányos villa [The Lonely Villa] (1909)

David Wark Griffith: A lonedale-i távírászlány [The Lonedale Operator] (1911)

Birt Acres: A hullámzó tenger Dovernél [Rough Sea at Dover] (1896)

Robert William Paul: A Derby [The Derby] (1896)

George Albert Smith: A nagymama nagyítója [Grandma's Reading Glass] (1900)

James Williamson: A nagy nyelés [The Big Swallow] (1900]

George Albert Smith: Mary Jane balesete [Mary Jane’s Mishap] (1903)

 

Az európai és az amerikai film az 1900-as és 1910-es években

Keystone-filmek

Buster Keaton, Harold Lloyd valamint Laurel és Hardy (Stan és Pan) rövidfilmjei

André CalmettesCharles Le Bargy: A Guise herceg meggyilkolása [L’Assassinat du Duc de Guise] (1908)

Urban Gad: A züllés útján [Afgrunden] (1910)

Giovanni Pastrone: Trója pusztulása [La Caduta di Troia] (1910)

Enrico Guazzoni: Quo vadis? (1912)

Jakov Protazanov: Szergij atya [Otyec Szergij] (1912)

Giovanni Pastrone: Cabiria (1914)

David Wark Griffith: Amerika hőskora [The Birth of a Nation] (1915)

Charlie Chaplin: A csavargó [The Vagabond] (1916)

David Wark Griffith: Türelmetlenség [Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages] (1916)

Charlie Chaplin: A kivándorló [The Immigrant] (1917)

David Wark Griffith: Letört bimbók [Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl] (1919)

Mauritz Stiller: Arne úr kincse [Herr Arnes pengar] (1919)

Victor Sjöström: A halál kocsisa [Körkarlen] (1921)

Carl Theodor Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedése [La passion de Jeanne d’Arc] (1928)

 

Francia avantgárdok

Hans Richter: Ritmus ’21 [Rhytmus 21] (1921)

Abel Gance: Száguldó kerék [La Roue] (1923)

Germaine Dulac: Beudet asszony mosolya [La Souriante Madame Beudet] (1923)

René Clair: Felvonásköz [Entr’acte] (1924)

Fernand Léger: Gépi balett [Ballet mécanique] (1924)

Marcel L’Herbier: A kegyetlen asszony [L’Inhumaine] (1924)

Dimitri Kirsanoff: Ménilmontant (1926)

Abel Gance: Napoleon [Napoléon] (1927)

Walter Ruttmann: Berlin, egy nagyváros szimfóniája [Berlin: Die Symphonie der Großstadt] (1927)

Jean Epstein: Az Usher-ház bukása [La Chute de la maison Usher] (1928)

Germaine Dulac: A kagyló és a lelkész [La Coquille et le clergyman] (1928)

Hans Richter: Délelőtti rémálom [Vormittagsspuk] (1928)

Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya [Un chien andalou] (1929)

Jean Vigo: Nizzáról jut eszembe [A propos de Nice] (1930)

 

Német expresszionista film

Robert Wiene: Dr. Caligari [Das Cabinet des Dr. Caligari] (1920)

Paul Wegener: Golem [Der Golem, wie er in die Welt kam] (1920)

Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu, a félelem szimfóniája [Nosferatu, eine Symphonie des Grauens] (1922)

Friedrich Wilhelm Murnau: Az utolsó ember [Der Letzte Mann] (1924)

Henrik Galeen: A prágai diák [Der Student von Prag] (1926)

Fritz Lang: Metropolis (1927)

Georg Wilhelm Pabst: Pandora doboza [Die Büchse der Pandora] (1929)

 

Szovjet montázsfilm

Szergej Mihalovics Eisenstein: Sztrájk [Stacska] (1925)

Szergej Mihalovics Eisenstein: Patyomkin páncélos [Bronyenoszec Potyomkin] (1925)

Szergej Mihalovics Eisenstein: Október [Oktyabr] (1928)

Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)

Dziga Vertov: Filmszem [Kinoglaz] (1924)

Lev Kulesov: Mr. West különleges kalandjai a bolsevikok országában [Nyeobicsajnie prikljucsenyija misztera Westa v sztranye bolsevikov] (1924)

Alexandr Dovzsenko: Föld [Zemlja] (1930)

Vszevolod Pudovkin: Anya [Maty] (1926)

Vszevolod Pudovkin: Szentpétervár végnapjai [Konec Sent-Peterburga] (1927)

 

Hangosfilmváltás

Alan Crosland: A dzsesszénekes [The Jazz Singer] (1927)

Lloyd Bacon: Az éneklő bolond [The Singing Fool] (1928)

Alfred Hitchcock: Zsarolás [Blackmail] (1929)

Luis Bunuel: L’Age d’or (1930)

René Clair: Sous les toits de Paris (1930)

Josef von Sternberg: A kék angyal [Der Blaue Engel] (1930)

Fritz Lang: M – Egy város keresi a gyilkost [M] (1931)

 

Az európai film az 1930-40-es években

Jean Vigo: Magatartásból elégtelen [Zéro de conduite: Jeunes diables au collège] (1933)

Alexander Korda: VIII. Henrik magánélete [The Private Life of Henry VIII] (1933)

Fritz Lang: Dr. Mabuse végrendelete [Das Testament des Dr. Mabuse] (1933)

Jean Vigo: Atalanta [L'Atalante] (1934)

Alfred Hitchcock: A 39 lépcsőfok [The 39 Steps] (1935)

Harry WattBasil Wright: Éjszakai posta [Night Mail] (1936)

Julien Duvivier: Az alvilág királya [Pépé le Moko] (1937)

Jean Renoir: A nagy ábránd [La Grande Illusion] (1937)

Marcel Carné: Ködös utak [Le Quai des brumes] (1938)

Jean Renoir: Állat az emberben [La Bete humaine] (1938)

Marcel Carné: Mire megvirrad [Le Jour se leve] (1939)

Jean Renoir: A játékszabály [La Regle du Jeu] (1939)

Alexander Korda: Lady Hamilton [That Hamilton Woman] (1941)

 

A diktatúrák és a film

Szergej Vasziljev – Georgij Vasziljev: Csapajev (1934)

Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)

Veit Harlan: Jud Süss (1940)

Szergej Mihalovics Eisenstein: Rettegett Iván I-II. [Ivan Groznij] (1944, 1958)

 

Az olasz neorealizmus

Luchino Visconti: Megszállottság [Ossessione] (1943)

Roberto Rossellini: Róma nyílt város [Roma, città aperta] (1945)

Roberto Rossellini: Paisá (1946)

Vittorio De Sica: Fiúk a rács mögött [Sciuscià] (1946)

Roberto Rossellini: Németország 0 év [Germania anno zero] (1948)

Luchino Visconti: Vihar előtt [La Terra trema: Episodio del mare] (1948)

Vittorio De Sica: Biciklitolvajok [Ladri di biciclette] (1948)

Giuseppe De Santis Keserű rizs [Riso amaro] (1949)

Vittorio De Sica: Csoda Milánóban [Miracolo a Milano] (1951)

Vittorio De Sica: A sorompók lezárulnak [Umberto D.] (1952)

 

A klasszikus hollywoodi film az 1920-as és 1930-as években

Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1922)

Fred C. NewmeyerSam Taylor: Felhőkarcoló szerelem [Safety Last!] (1923)

Erich von Stroheim: Gyilkos arany [Greed] (1924)

John Ford: A tűzparipa [The Iron Horse] (1924)

Buster Keaton: A navigátor [The Navigator] (1924)

Charlie Chaplin: Aranyláz [The Gold Rush] (1925)

Rupert Julian: Az operaház fantomja [The Phantom of the Opera] (1925)

Fred Niblo: Ben Hur [Ben-Hur: A Tale of the Christ] (1926)

Buster Keaton: A generális [The General] (1927)

Josef von Sternberg: Marokkó [Morocco] (1930)
William A. Wellman: A közellenség [The Public Enemy] (1931)

Mervyn LeRoy: A kis Cézár [Little Caesar] (1931)

Tod Browning: Drakula [Dracula] (1931)

James Whale: Frankenstein (1931)

Merian C. CooperErnest B. Schoedsack: King Kong (1933)

Frank Capra: Ez történt egy éjszaka [It Happened One Night] (1934)

Sam Wood: Botrány az Operában [A Night at the Opera] (1935)

Mark Sandrich: Frakkban és klakkban [Top Hat] (1935)

John Ford: A besúgó [The Informer] (1935)

Fritz Lang: Fury (1936)

Charlie Chaplin: Modern idők [Modern Times] (1936)

Michael CurtizWilliam Keighley: Robin Hood kalandjai [The Adventures of Robin Hood] (1938)

Victor Fleming: Elfújta a szél [Gone with the Wind] (1939)

Ernst Lubitsch: Ninocska [Ninotchka] (1939)

John Ford: Hatosfogat [Stagecoach] (1939)

Victor Fleming: Óz, a csodák csodája [The Wizard of Oz] (1939)

Frank Capra: Becsületből elégtelen [Mr. Smith Goes to Washington] (1939)

William Wyler: Üvöltő szelek [Wuthering Heights] (1939)

 

A klasszikus hollywoodi film az 1940-es és 1950-es években

Alfred Hitchcock: A Manderley-ház asszonya [Rebecca] (1940)

Orson Welles: Aranypolgár [Citizen Kane] (1941)

John Huston: A máltai sólyom [The Maltese Falcon] (1941)

Preston Sturges: Sullivan utazásai [Sullivan’s Travels] (1941)

Michael Curtiz: Casablanca (1942)

Orson Welles: A csodálatos Ambersonok [The Magnificent Ambersons] (1942)

Rene Clair: Boszorkányt vettem feleségül [I Married a Witch] (1942)

Ernst Lubitsch: Lenni vagy nem lenni [To Be or Not to Be] (1942)

George Cukor: Gázláng [Gaslight] (1944)

Otto Preminger: Valakit megöltek [Laura] (1944)

Billy Wilder: Gyilkos vagyok [Double Indemnity] (1944)

Frank Capra: Az élet csodaszép [It's a Wonderful Life] (1946)

Howard Hawks: A hosszú álom [The Big Sleep] (1946)

William Wyler: Életünk legszebb évei [The Best Years of Our Lives] (1946)

Orson Welles: A sanghaji asszony [The Lady from Shanghai] (1947)

John Ford: Apacserőd [Fort Apache] (1948)

Alfred Hitchcock: A kötél [Rope] (1948)

John Huston: A Sierra Madre kincse [The Treasure of the Sierra Madre] (1948)

George Cukor: Ádám bordája [Adam's Rib] (1949)

John Huston: Aszfaltdzsungel [The Asphalt Jungle] (1950)

Stanley DonenGene Kelly: Ének az esőben [Singin' in the Rain] (1952)

Alfred Hitchcock: Szédülés [Vertigo] (1958)

Howard Hawks: Rio Bravo (1959)

William Wyler: Ben Hur (1959)

Alfred Hitchcock: Észak-Északnyugat [North by Northwest] (1959)

George Pal: Az időgép [The Time Machine] (1960)

 

A dokumentumfilm az 1920-as évektől a cinéma véritéig

Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1922)

Dziga Vertov: Filmszem [Kinoglaz] (1924)

Walter Ruttmann: Berlin, egy nagyváros szimfóniája [Berlin: Die Symphonie der Großstadt] (1927)

Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)

John Grierson: Heringhalászok [Drifters] (1929)

Jean Vigo: Nizzáról jut eszembe [A propos de Nice] (1930)

Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)

Harry WattBasil Wright: Éjszakai posta [Night Mail] (1936)

Jean Rouch: Az emberi piramis [La Pyramide humaine] (1961)

 

A modern film és előzményei az 1950-es években.
Alain Resnais: Szerelmem, Hiroshima [Hiroshima mon amour] (1959)

Alain Resnais: Tavaly Marienbadban [L’Année dernière à Marienbad] (1961)

Ingmar Bergman: A hetedik pecsét [Det Sjunde inseglet] (1957)

Ingmar Bergman: A nap vége [Smultronstället] (1957)

Federico Fellini: Bikaborjak [I vitelloni] (1953)

Federico Fellini: A fehér sejk [Lo sceicco bianco] (1952)

Kuroszava Akira: A vihar kapujában [Rashomon] (1950)

Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)

Michelangelo Antonioni: Barátnők [Le amiche] (1955)

Roberto Rossellini: Európa 51 [Europa 51] (1951)

 

Az újhullámok kora (nouvelle vague, free cinema, kelet-európai újhullámok).
Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot [Pierrot le fou] (1965)

Jean-Luc Godard: Hímnem-nőnem [Masculin, féminin] (1966)

Jean-Luc Godard: Éli az életét [Vivre sa vie] (1962)

Jean-Luc Godard: Kifulladásig [À bout de souffle] (1960)

Agnès Varda: Cleo 5-től 7-ig [Cléo de 5 á 7] (1962)

François Truffaut: Négyszáz csapás [Les quatre cents coups] (1959)

François Truffaut: Lőj a zongoristára! [Tirez sur le pianiste] (1960)

Claude Chabrol: Unokafivérek [Les cousins] (1959)

Louis Malle: Szeretők [Les amants] (1958)

Francois Truffaut: Jules és Jim [Jules et Jim] (1961)

 

Tony Richardson: Dühöngő ifjúság [Look Back in Anger] (1958)

Tony Richardson: Egy csepp méz [A Taste of Honey] (1961)

Tony Richardson: A hosszútávfutó magányossága [The Loneliness of the Long Distance Runner] (1962)

Lindsay Anderson: Egy ember ára [This Sporting Life] (1963)

 

Mihail Kalatozov: Szállnak a darvak [Letyat zsuravli] (1957)

Grigorij Csuhraj: Ballada a katonáról [Ballada o szoldate] (1959)

Szergej Paradzsanov: Elfelejtett ősök árnyai [Tyenyi zabitih predkov] (1964)

Marlen Hucijev: Mi, húszévesek [Zásztava Iljicsa] (1964)

Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora [Gyetsztvo Ivana] (1962)

 

Jerzy Skolimowski: Sorompó [Bariera] (1966)

Andrzej Wajda: Csatorna [Kanal] (1957)

Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt [Popiol i diament] (1958)

Jerzy Kawalerowicz: Éjszakai vonat [Pociag] (1959)

Roman Polański: Kés a vízben [Nóz w wodzie] (1962)

 

Evald Schorm: A pap vége [Farářův konec] (1969)

Ivan Passer: Intim megvilágításban [Intimní osvětlení] (1966)

Jan Němec: Az ünnepségről és a vendégekről [O slavnosti a hostech] (1966)

Jaromil Jireš: Sikoly [Křik] (1963)

Jiří Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok [Ostre sledované vlaky] (1966)

Juraj Jakubisko: Madarak, árvák és bolondok [Vtackovia, siroty a blazni] (1969)

Miloš Forman: Tűz van babám! [Horí, má panenko] (1967)

Miloš Forman: Fekete Péter [Černý Petr] (1963)

Milos Forman: Egy szöszi szerelme [Lásky jedné plavovlásky] (1965)

Vera Chytilová: Százszorszépek [Sedmikrásky] (1966)

 

Dusan Makavejev: W.R., az organizmus misztériuma [W. R. - Misterije organizma] (1971)

 

Az európai modern film nagy szerzői (Antonioni, Bergman, Bresson, Bunuel, Fellini, Pasolini, Tarkovszkij).

Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora [Gyetsztvo Ivana] (1962)

Andrej Tarkovszkij: Andrej Rubljov (1969)

Andrej Tarkovszkij: Tükör [Zerkalo] (1974)

Federico Fellini: 8 és fél [Otto e mezzo] (1962)

Federico Fellini: Az édes élet [La dolce vita] (1960)

Federico Fellini: Cabiria éjszakái [Le notti di Cabiria] (1957)

Federico Fellini: Országúton [La strada] (1954)

Ingmar Bergman: A csend [Tystnaden] (1963)

Ingmar Bergman: Úrvacsora [Nattvardsgästerna] (1963)

Ingmar Bergman: Persona [Persona] (1966)

Luis Bunuel: A Nap szépe [Belle de jour] (1967)

Luis Bunuel: Nazarin (1958)

Luis Bunuel: Öldöklő angyal [El ángel exterminador] (1962)

Luis Bunuel: Viridiana (1961)

Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)

Michelangelo Antonioni: Az éjszaka [La notte] (1960)

Michelangelo Antonioni: Kiáltás [Il grido] (1957)

Michelangelo Antonioni: Napfogyatkozás [L' eclisse] (1962)

Pier Paolo Pasolini: A csóró [Accattone] (1961)

Pier Paolo Pasolini: Mamma Róma (1962)

Pier Paolo Pasolini: Máté evangéliuma [Il vangelo secondo Matteo] (1964)

Pier Paolo Pasolini: Teoréma (1968)

Robert Bresson: Egy falusi plébános naplója [Journal d'un curé de campagne] (1950)

Robert Bresson: Egy halálraítélt megszökött [Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut] (1956)

Robert Bresson: Jeanne d’Arc pere [Le procès de Jeanne d'Arc] (1962)

Robert Bresson: Zsebtolvaj [Pickpocket] (1959)

 

Az európai művészfilm az 1970-es években. A német újfilm.

Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974)

Bernardo Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban [Ultimo tango a Parigi] (1972)

Dusan Makavejev: Sweet Movie (1973)

Federico Fellini: Amarcord (1973)

Federico Fellini: Satyricon (1969)

Marco Ferreri: A nagy zabálás [Le grande bouffe] (1973)

Ingmar Bergman: Jelenetek egy házasságból [Scener ur ett äktenskap] (1973)

Luis Bunuel: A burzsoázia diszkrét bája [Le charme discret de la bourgeoisie] (1972)

Margarethe von Trotta: Ólomidő [Die Bleierne Zeit] (1981)

Pier Paolo Pasolini: Decameron (1971)

Pier Paolo Pasolini: Salo (1975)

Rainer Werner Fassbinder: A szabadság ököljoga [Faustrecht der Freiheit] (1974)

Rainer Werner Fassbinder: A zöldségkereskedő [Der Händler der vier Jahreszeiten] (1971)

Rainer Werner Fassbinder: A digó (A vendégmunkás) [Katzelmacher] (1969)

Volker Schlöndorff: A fiatal Törless [Der Junge Törless] (1966)

Werner Herzog: Aguirre, Isten haragja [Aguirre, der Zorn Gottes] (1972)

Wim Wenders: Az amerikai barát [Der Amerikanische Freund] (1977)

Wim Wenders: A dolgok állása [Der Stand der Dinge] (1982)

 

Új-Hollywood. Globowood – a kortárs film és a hollywoodi filmipar.
Arthur Penn: Bonnie és Clyde [Bonnie and Clyde] (1967)

Bob Rafelson: Öt könnyű darab [Five Easy Pieces] (1970)

Peter Bogdanovich: Az utolsó mozielőadás [The Last Picture Show] (1971)
Martin Scorsese: Ki kopog az ajtómon? [Who is That Knocking at My Door?] (1967)

Martin Scorsese: Aljas utcák [Mean Streets] (1973)

Martin Scorsese: Taxisofőr [Taxi Driver] (1976)

Steven Spielberg: Párbaj [Duel] (1971)

George Lucas: Amerikai graffiti [American Graffiti] (1973)

Francis Ford Coppola: A keresztapa [The Godfather] (1972)

George Lucas: Csillagok háborúja [Star Wars] (1977)

Steven Spielberg: Cápa [Jaws] (1975)

Steven Spielberg: Az elveszett frigyláda fosztogatói [Raiders of the Lost Ark] (1981)

Brian DePalma: Carrie (1976)

Brian DePalma: Alibi test [Body Double] (1984)

 

A filmes posztmodern Európában és Amerikában.

Aki Kaurismaki: Gomolygó felhők [Kauas pilvet karkaavat] (1996)

David Lynch: Kék bársony [Blue Velvet] (1986)

Derek Jarman: Caravaggio (1986)

Emir Kusturica: Macska-jaj [Crna macka, beli macor] (1998)

Joel Coen: A halál keresztútján [Miller’s Crossing] (1990)

Joel Coen: Véresen egyszerű [Blood Simple] (1984)

Lars von Tier: Európa (1991)

Lars von Tier: Idióták [Idioterne] (1997)

Luc Besson: Metró [Subway] (1985)

Leos Carax: A Pont-Neuf szerelmesei [Les amants du Pont-Neuf] (1991)

Pedro Almodóvar: Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén [Mujeres al borde de un ataque de nervios] (1988)

Peter Greenaway: A rajzoló szerződése [The Draughtsman's Contract] (1982)

Peter Greenaway: A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője [The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover] (1989)

Quentin Tarantino: Kill Bill 1-2 (1993; 1994)

Quentin Tarantino: Kutyaszorítóban [Reservoir Dogs] (1992)

Quentin Tarantino: Ponyvaregény [Pulp Fiction] (1994)

 



2. Kötelező és ajánlott filmlista a magyar filmtörténet tanulmányozásához

Szerző: Gelencsér Gábor

2.1. Kötelező filmlista a magyar filmtörténet tanulmányozásához

A némafilm korszaka (1896–1930)

 

  1. Korda Sándor: Az aranyember (1918)
  2. Uher Ödön: A bánya titka (1918)

 

A hangosfilm születése és első műfajai (1931–1945)

 

  1. Székely István: Hyppolit, a lakáj (1931)
  2. Fejős Pál: Tavaszi zápor (1932)
  3. Gaál Béla: Meseautó (1934)
  4. Kalmár László: Halálos tavasz (1939)
  5. Szőts István: Emberek a havason (1941)

 

A koalíciós korszak filmjei és a sematizmus időszaka (1945–1953)

 

  1. Szőts István: Ének a búzamezőkről (1947)
  2. Radványi Géza: Valahol Európában (1947)
  3. Bán Frigyes: Talpalatnyi föld (1948)
  4. Gertler Viktor: Állami áruház (1952)
  5. Keleti Márton: Ifjú szívvel (1953)

 

A modern magyar film előzményei (1954–1962)

 

  1. Várkonyi Zoltán: Simon Menyhért születése (1954)
  2. Máriássy Félix: Egy pikoló világos (1955)
  3. Fábri Zoltán: Körhinta (1955)
  4. Makk Károly: Ház a sziklák alatt (1958)
  5. Herskó János: Vasvirág (1958)
  6. Makk Károly: Megszállottak (1961)

 

A hatvanas évek modernizmusa (1963–1969)

 

  1. Jancsó Miklós: Oldás és kötés (1963)
  2. Gaál István: Sodrásban (1963)
  3. Herskó János: Párbeszéd (1963)
  4. Szabó István: Álmodozások kora (1964)
  5. Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965)
  6. Kósa Ferenc: Tízezer nap (1965)
  7. Keleti Márton: A tizedes meg a többiek (1965)
  8. Fábri Zoltán: Húsz óra (1965)
  9. Kovács András: Hideg napok (1966)
  10. Szabó István: Apa (1966)
  11. Sára Sándor: Feldobott kő (1968)
  12. Magyar Dezső: Agitátorok (1969)

 

A hetvenes évek stílusirányzatai (1970–1979)

 

  1. Makk Károly: Szerelem (1970)
  2. Huszárik Zoltán: Szindbád (1971)
  3. Zolnay Pál: Fotográfia (1972)
  4. Dárday István: Jutalomutazás (1974)
  5. Mészáros Márta: Kilenc hónap (1976)
  6. Gábor Pál: Angi Vera (1978)
  7. Ember Judit: Fagyöngyök (1978)
  8. Jeles András: A kis Valentino (1979)
  9. Gothár Péter: Ajándék ez a nap (1979)

 

A nyolcvanas évek átmeneti korszaka és a rendszerváltozás következményei (1980–1995)

 

  1. Jancsó Miklós: A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon (1981)

41.  Szabó István: Mephisto (1981)

  1. Bódy Gábor: Kutya éji dala (1983)

43.  Jeles András: Álombrigád (1983)

  1. Tarr Béla: Kárhozat (1987)
  2. Bereményi Géza: Eldorádó (1988)
  3. Monory M. András: Meteo (1989)
  4. Enyedi Ildikó: Az én XX. századom (1989)
  5. Fehér György: Szürkület (1990)
  6. Szomjas György: Roncsfilm (1991)
  7. Szőke András: Vattatyúk (1991)


2.2. Ajánlott filmlista a magyar filmtörténet tanulmányozásához

A némafilm korszaka (1896–1930)

 

  1. Korda Sándor: Az aranyember (1918)
  2. Uher Ödön: A bánya titka (1918)
  3. Kertész Mihály: Jön az öcsém (1919)

 

A hangosfilm születése és első műfajai (1931–1945)

 

  1. Székely István: Hyppolit, a lakáj (1931)
  2. Fejős Pál: Tavaszi zápor (1932)
  3. Gaál Béla: Meseautó (1934)
  4. Székely István: Lovagias ügy (1937)
  5. Kalmár László: Halálos tavasz (1939)
  6. Szőts István: Emberek a havason (1941)
  7. Bánky Viktor: Szerető fia, Péter (1942)
  8. Hamza D. Ákos: Egy szoknya, egy nadrág (1943)

 

A koalíciós korszak filmjei és a sematizmus időszaka (1945–1953)

 

  1. Szőts István: Ének a búzamezőkről (1947)
  2. Radványi Géza: Valahol Európában (1947)
  3. Bán Frigyes: Talpalatnyi föld (1948)
  4. Kalmár László: Déryné (1951)
  5. Máriássy Félix: Teljes gőzzel (1951)
  6. Gertler Viktor: Állami áruház (1952)
  7. Keleti Márton: Ifjú szívvel (1953)
  8. Herskó János: A város alatt (1953)

 

A modern magyar film előzményei (1954–1962)

 

  1. Fábri Zoltán: Életjel (1954)
  2. Makk Károly: Liliomfi (1954)
  3. Várkonyi Zoltán: Simon Menyhért születése (1954)
  4. Máriássy Félix: Egy pikoló világos (1955)
  5. Máriássy Félix: Budapesti tavasz (1955)
  6. Fábri Zoltán: Körhinta (1955)
  7. Fábri Zoltán: Hannibál tanár úr (1956)
  8. Makk Károly: Mese a 12 találatról (1956)
  9. Várkonyi Zoltán: Keserű igazság (1956)
  10. Révész György: Éjfélkor (1957)
  11. Makk Károly: Ház a sziklák alatt (1958)
  12. Herskó János: Vasvirág (1958)
  13. Máriássy Félix: Csempészek (1958)
  14. Keleti Márton: Tegnap (1959)
  15. Makk Károly: Megszállottak (1961)
  16. Makk Károly: Elveszett paradicsom(1962)

 

A hatvanas évek modernizmusa (1963–1969)

 

  1. Jancsó Miklós: Oldás és kötés (1963)
  2. Gaál István: Sodrásban (1963)
  3. Herskó János: Párbeszéd (1963)
  4. Szabó István: Álmodozások kora (1964)
  5. Jancsó Miklós: Így jöttem (1964)
  6. Gaál István: Zöldár (1965)
  7. Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965)
  8. Kósa Ferenc: Tízezer nap (1965)
  9. Keleti Márton: A tizedes meg a többiek (1965)
  10. Fábri Zoltán: Húsz óra (1965)
  11. Kovács András: Hideg napok (1966)
  12. Zolnay Pál: Hogyan szaladnak a fák (1966)
  13. Szabó István: Apa (1966)
  14. Bacsó Péter: Nyár a hegyen (1967)
  15. Sándor Pál: Bohóc a falon (1967)
  16. Sára Sándor: Feldobott kő (1968)
  17. Kovács András: Falak (1968)
  18. Magyar Dezső: Agitátorok (1969)
  19. Magyar Dezső: Büntetőexpedíció (1970)
  20. Mészáros Márta: Szép leányok, ne sírjatok (1970)
  21. Bacsó Péter: Kitörés (1970)

 

A hetvenes évek stílusirányzatai (1970–1979)

 

  1. Jancsó Miklós: Égi bárány (1970)
  2. Gaál István: Magasiskola (1970)
  3. Makk Károly: Szerelem (1970)
  4. Huszárik Zoltán: Szindbád (1971)
  5. Gazdag Gyula: A sípoló macskakő (1971)
  6. Kósa Ferenc: Nincs idő (1972)
  7. Zolnay Pál: Fotográfia (1972)
  8. Szabó István: Tűzoltó utca 25. (1973)
  9. Dárday István: Jutalomutazás (1974)
  10. Kézdi-Kovács Zsolt: Ha megjön József (1975)
  11. Mészáros Márta: Kilenc hónap (1976)
  12. Szász Péter: Szépek és bolondok (1976)
  13. Szomjas György: Talpuk alatt fütyül a szél (1976)
  14. András Ferenc: Veri az ördög a feleségét (1977)
  15. Sándor Pál: Szabadíts meg a gonosztól (1978)
  16. Szörény Rezső: BÚÉK! (1978)
  17. Gábor Pál: Angi Vera (1978)
  18. Schiffer Pál: Cséplő Gyuri (1978)
  19. Ember Judit: Fagyöngyök (1978)
  20. Kovács András: A ménesgazda (1978)
  21. Szabó István: Bizalom (1979)
  22. Jeles András: A kis Valentino (1979)
  23. Gothár Péter: Ajándék ez a nap (1979)

 

A nyolcvanas évek átmeneti korszaka és a rendszerváltozás következményei (1980–1995)

 

  1. Jancsó Miklós: A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon (1981)

81.  Szabó István: Mephisto (1981)

  1. Bódy Gábor: Kutya éji dala (1983)

83.  Jeles András: Álombrigád (1983)

84.  Xantus János: Eszkimó asszony fázik (1983)

  1. Tarr Béla: Őszi almanach (1984)
  2. Tímár Péter: Egészséges erotika (1985)
  3. Jancsó Miklós: Szörnyek évadja (1986)
  4. Tarr Béla: Kárhozat (1987)
  5. Bereményi Géza: Eldorádó (1988)
  6. Grunwalsky Ferenc: Egy teljes nap (1988)
  7. Monory M. András: Meteo (1989)
  8. Enyedi Ildikó: Az én XX. századom (1989)
  9. Fehér György: Szürkület (1990)
  10. Janisch Attila: Árnyék a havon (1991)
  11. Szomjas György: Roncsfilm (1991)
  12. Szőke András: Vattatyúk (1991)
  13. Szabó István: Édes Emma, drága Böbe (1991)
  14. Koltai Róbert: Sose halunk meg (1992)
  15. Szász János: Woyzeck (1993)
  16.  Gothár Péter: Haggyállógva Vászka (1995)

 

   BIBLIOGRÁFIÁK A FILMELMÉLET ÉS A FILMTÖRTÉNET TANULMÁNYOZÁSÁHOZ >>
Tananyagok
Fogalomtár
Életrajzok
Szerzők

Keresés