1. Kötelező és ajánlott filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához

1.2. Ajánlott filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához

Az ősfilm korszaka és a filmelbeszélés kialakulása

Az Edison-cég filmjei (1894–96-ból)

Lumiere-cég: A munkaidő vége [La Sortie des usines Lumiere] (1895), A vonat érkezése [L’Arrivée d'un train à La Ciotat] (1895), A kisbaba reggelije [Repas de bébé] (1895), A megöntözött öntöző [L’Arroseur arrosé] (1895), egyéb Lumiere-filmek

Georges Mélies: Utazás a Holdba [Le Voyage dans la lune] (1902), egyéb Mélies-filmek (1896–1914-ből)

a Pathé-cég korai filmjei és filmhíradói

Edwin S. Porter: Egy amerikai tűzoltó élete [Life of an American Fireman] (1903), A nagy vonatrablás [The Great Train Robbery] (1903)

David Wark Griffith: A magányos villa [The Lonely Villa] (1909)

David Wark Griffith: A lonedale-i távírászlány [The Lonedale Operator] (1911)

Birt Acres: A hullámzó tenger Dovernél [Rough Sea at Dover] (1896)

Robert William Paul: A Derby [The Derby] (1896)

George Albert Smith: A nagymama nagyítója [Grandma's Reading Glass] (1900)

James Williamson: A nagy nyelés [The Big Swallow] (1900]

George Albert Smith: Mary Jane balesete [Mary Jane’s Mishap] (1903)

 

Az európai és az amerikai film az 1900-as és 1910-es években

Keystone-filmek

Buster Keaton, Harold Lloyd valamint Laurel és Hardy (Stan és Pan) rövidfilmjei

André CalmettesCharles Le Bargy: A Guise herceg meggyilkolása [L’Assassinat du Duc de Guise] (1908)

Urban Gad: A züllés útján [Afgrunden] (1910)

Giovanni Pastrone: Trója pusztulása [La Caduta di Troia] (1910)

Enrico Guazzoni: Quo vadis? (1912)

Jakov Protazanov: Szergij atya [Otyec Szergij] (1912)

Giovanni Pastrone: Cabiria (1914)

David Wark Griffith: Amerika hőskora [The Birth of a Nation] (1915)

Charlie Chaplin: A csavargó [The Vagabond] (1916)

David Wark Griffith: Türelmetlenség [Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages] (1916)

Charlie Chaplin: A kivándorló [The Immigrant] (1917)

David Wark Griffith: Letört bimbók [Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl] (1919)

Mauritz Stiller: Arne úr kincse [Herr Arnes pengar] (1919)

Victor Sjöström: A halál kocsisa [Körkarlen] (1921)

Carl Theodor Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedése [La passion de Jeanne d’Arc] (1928)

 

Francia avantgárdok

Hans Richter: Ritmus ’21 [Rhytmus 21] (1921)

Abel Gance: Száguldó kerék [La Roue] (1923)

Germaine Dulac: Beudet asszony mosolya [La Souriante Madame Beudet] (1923)

René Clair: Felvonásköz [Entr’acte] (1924)

Fernand Léger: Gépi balett [Ballet mécanique] (1924)

Marcel L’Herbier: A kegyetlen asszony [L’Inhumaine] (1924)

Dimitri Kirsanoff: Ménilmontant (1926)

Abel Gance: Napoleon [Napoléon] (1927)

Walter Ruttmann: Berlin, egy nagyváros szimfóniája [Berlin: Die Symphonie der Großstadt] (1927)

Jean Epstein: Az Usher-ház bukása [La Chute de la maison Usher] (1928)

Germaine Dulac: A kagyló és a lelkész [La Coquille et le clergyman] (1928)

Hans Richter: Délelőtti rémálom [Vormittagsspuk] (1928)

Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya [Un chien andalou] (1929)

Jean Vigo: Nizzáról jut eszembe [A propos de Nice] (1930)

 

Német expresszionista film

Robert Wiene: Dr. Caligari [Das Cabinet des Dr. Caligari] (1920)

Paul Wegener: Golem [Der Golem, wie er in die Welt kam] (1920)

Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu, a félelem szimfóniája [Nosferatu, eine Symphonie des Grauens] (1922)

Friedrich Wilhelm Murnau: Az utolsó ember [Der Letzte Mann] (1924)

Henrik Galeen: A prágai diák [Der Student von Prag] (1926)

Fritz Lang: Metropolis (1927)

Georg Wilhelm Pabst: Pandora doboza [Die Büchse der Pandora] (1929)

 

Szovjet montázsfilm

Szergej Mihalovics Eisenstein: Sztrájk [Stacska] (1925)

Szergej Mihalovics Eisenstein: Patyomkin páncélos [Bronyenoszec Potyomkin] (1925)

Szergej Mihalovics Eisenstein: Október [Oktyabr] (1928)

Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)

Dziga Vertov: Filmszem [Kinoglaz] (1924)

Lev Kulesov: Mr. West különleges kalandjai a bolsevikok országában [Nyeobicsajnie prikljucsenyija misztera Westa v sztranye bolsevikov] (1924)

Alexandr Dovzsenko: Föld [Zemlja] (1930)

Vszevolod Pudovkin: Anya [Maty] (1926)

Vszevolod Pudovkin: Szentpétervár végnapjai [Konec Sent-Peterburga] (1927)

 

Hangosfilmváltás

Alan Crosland: A dzsesszénekes [The Jazz Singer] (1927)

Lloyd Bacon: Az éneklő bolond [The Singing Fool] (1928)

Alfred Hitchcock: Zsarolás [Blackmail] (1929)

Luis Bunuel: L’Age d’or (1930)

René Clair: Sous les toits de Paris (1930)

Josef von Sternberg: A kék angyal [Der Blaue Engel] (1930)

Fritz Lang: M – Egy város keresi a gyilkost [M] (1931)

 

Az európai film az 1930-40-es években

Jean Vigo: Magatartásból elégtelen [Zéro de conduite: Jeunes diables au collège] (1933)

Alexander Korda: VIII. Henrik magánélete [The Private Life of Henry VIII] (1933)

Fritz Lang: Dr. Mabuse végrendelete [Das Testament des Dr. Mabuse] (1933)

Jean Vigo: Atalanta [L'Atalante] (1934)

Alfred Hitchcock: A 39 lépcsőfok [The 39 Steps] (1935)

Harry WattBasil Wright: Éjszakai posta [Night Mail] (1936)

Julien Duvivier: Az alvilág királya [Pépé le Moko] (1937)

Jean Renoir: A nagy ábránd [La Grande Illusion] (1937)

Marcel Carné: Ködös utak [Le Quai des brumes] (1938)

Jean Renoir: Állat az emberben [La Bete humaine] (1938)

Marcel Carné: Mire megvirrad [Le Jour se leve] (1939)

Jean Renoir: A játékszabály [La Regle du Jeu] (1939)

Alexander Korda: Lady Hamilton [That Hamilton Woman] (1941)

 

A diktatúrák és a film

Szergej Vasziljev – Georgij Vasziljev: Csapajev (1934)

Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)

Veit Harlan: Jud Süss (1940)

Szergej Mihalovics Eisenstein: Rettegett Iván I-II. [Ivan Groznij] (1944, 1958)

 

Az olasz neorealizmus

Luchino Visconti: Megszállottság [Ossessione] (1943)

Roberto Rossellini: Róma nyílt város [Roma, città aperta] (1945)

Roberto Rossellini: Paisá (1946)

Vittorio De Sica: Fiúk a rács mögött [Sciuscià] (1946)

Roberto Rossellini: Németország 0 év [Germania anno zero] (1948)

Luchino Visconti: Vihar előtt [La Terra trema: Episodio del mare] (1948)

Vittorio De Sica: Biciklitolvajok [Ladri di biciclette] (1948)

Giuseppe De Santis Keserű rizs [Riso amaro] (1949)

Vittorio De Sica: Csoda Milánóban [Miracolo a Milano] (1951)

Vittorio De Sica: A sorompók lezárulnak [Umberto D.] (1952)

 

A klasszikus hollywoodi film az 1920-as és 1930-as években

Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1922)

Fred C. NewmeyerSam Taylor: Felhőkarcoló szerelem [Safety Last!] (1923)

Erich von Stroheim: Gyilkos arany [Greed] (1924)

John Ford: A tűzparipa [The Iron Horse] (1924)

Buster Keaton: A navigátor [The Navigator] (1924)

Charlie Chaplin: Aranyláz [The Gold Rush] (1925)

Rupert Julian: Az operaház fantomja [The Phantom of the Opera] (1925)

Fred Niblo: Ben Hur [Ben-Hur: A Tale of the Christ] (1926)

Buster Keaton: A generális [The General] (1927)

Josef von Sternberg: Marokkó [Morocco] (1930)
William A. Wellman: A közellenség [The Public Enemy] (1931)

Mervyn LeRoy: A kis Cézár [Little Caesar] (1931)

Tod Browning: Drakula [Dracula] (1931)

James Whale: Frankenstein (1931)

Merian C. CooperErnest B. Schoedsack: King Kong (1933)

Frank Capra: Ez történt egy éjszaka [It Happened One Night] (1934)

Sam Wood: Botrány az Operában [A Night at the Opera] (1935)

Mark Sandrich: Frakkban és klakkban [Top Hat] (1935)

John Ford: A besúgó [The Informer] (1935)

Fritz Lang: Fury (1936)

Charlie Chaplin: Modern idők [Modern Times] (1936)

Michael CurtizWilliam Keighley: Robin Hood kalandjai [The Adventures of Robin Hood] (1938)

Victor Fleming: Elfújta a szél [Gone with the Wind] (1939)

Ernst Lubitsch: Ninocska [Ninotchka] (1939)

John Ford: Hatosfogat [Stagecoach] (1939)

Victor Fleming: Óz, a csodák csodája [The Wizard of Oz] (1939)

Frank Capra: Becsületből elégtelen [Mr. Smith Goes to Washington] (1939)

William Wyler: Üvöltő szelek [Wuthering Heights] (1939)

 

A klasszikus hollywoodi film az 1940-es és 1950-es években

Alfred Hitchcock: A Manderley-ház asszonya [Rebecca] (1940)

Orson Welles: Aranypolgár [Citizen Kane] (1941)

John Huston: A máltai sólyom [The Maltese Falcon] (1941)

Preston Sturges: Sullivan utazásai [Sullivan’s Travels] (1941)

Michael Curtiz: Casablanca (1942)

Orson Welles: A csodálatos Ambersonok [The Magnificent Ambersons] (1942)

Rene Clair: Boszorkányt vettem feleségül [I Married a Witch] (1942)

Ernst Lubitsch: Lenni vagy nem lenni [To Be or Not to Be] (1942)

George Cukor: Gázláng [Gaslight] (1944)

Otto Preminger: Valakit megöltek [Laura] (1944)

Billy Wilder: Gyilkos vagyok [Double Indemnity] (1944)

Frank Capra: Az élet csodaszép [It's a Wonderful Life] (1946)

Howard Hawks: A hosszú álom [The Big Sleep] (1946)

William Wyler: Életünk legszebb évei [The Best Years of Our Lives] (1946)

Orson Welles: A sanghaji asszony [The Lady from Shanghai] (1947)

John Ford: Apacserőd [Fort Apache] (1948)

Alfred Hitchcock: A kötél [Rope] (1948)

John Huston: A Sierra Madre kincse [The Treasure of the Sierra Madre] (1948)

George Cukor: Ádám bordája [Adam's Rib] (1949)

John Huston: Aszfaltdzsungel [The Asphalt Jungle] (1950)

Stanley DonenGene Kelly: Ének az esőben [Singin' in the Rain] (1952)

Alfred Hitchcock: Szédülés [Vertigo] (1958)

Howard Hawks: Rio Bravo (1959)

William Wyler: Ben Hur (1959)

Alfred Hitchcock: Észak-Északnyugat [North by Northwest] (1959)

George Pal: Az időgép [The Time Machine] (1960)

 

A dokumentumfilm az 1920-as évektől a cinéma véritéig

Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1922)

Dziga Vertov: Filmszem [Kinoglaz] (1924)

Walter Ruttmann: Berlin, egy nagyváros szimfóniája [Berlin: Die Symphonie der Großstadt] (1927)

Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)

John Grierson: Heringhalászok [Drifters] (1929)

Jean Vigo: Nizzáról jut eszembe [A propos de Nice] (1930)

Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)

Harry WattBasil Wright: Éjszakai posta [Night Mail] (1936)

Jean Rouch: Az emberi piramis [La Pyramide humaine] (1961)

 

A modern film és előzményei az 1950-es években.
Alain Resnais: Szerelmem, Hiroshima [Hiroshima mon amour] (1959)

Alain Resnais: Tavaly Marienbadban [L’Année dernière à Marienbad] (1961)

Ingmar Bergman: A hetedik pecsét [Det Sjunde inseglet] (1957)

Ingmar Bergman: A nap vége [Smultronstället] (1957)

Federico Fellini: Bikaborjak [I vitelloni] (1953)

Federico Fellini: A fehér sejk [Lo sceicco bianco] (1952)

Kuroszava Akira: A vihar kapujában [Rashomon] (1950)

Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)

Michelangelo Antonioni: Barátnők [Le amiche] (1955)

Roberto Rossellini: Európa 51 [Europa 51] (1951)

 

Az újhullámok kora (nouvelle vague, free cinema, kelet-európai újhullámok).
Jean-Luc Godard: Bolond Pierrot [Pierrot le fou] (1965)

Jean-Luc Godard: Hímnem-nőnem [Masculin, féminin] (1966)

Jean-Luc Godard: Éli az életét [Vivre sa vie] (1962)

Jean-Luc Godard: Kifulladásig [À bout de souffle] (1960)

Agnès Varda: Cleo 5-től 7-ig [Cléo de 5 á 7] (1962)

François Truffaut: Négyszáz csapás [Les quatre cents coups] (1959)

François Truffaut: Lőj a zongoristára! [Tirez sur le pianiste] (1960)

Claude Chabrol: Unokafivérek [Les cousins] (1959)

Louis Malle: Szeretők [Les amants] (1958)

Francois Truffaut: Jules és Jim [Jules et Jim] (1961)

 

Tony Richardson: Dühöngő ifjúság [Look Back in Anger] (1958)

Tony Richardson: Egy csepp méz [A Taste of Honey] (1961)

Tony Richardson: A hosszútávfutó magányossága [The Loneliness of the Long Distance Runner] (1962)

Lindsay Anderson: Egy ember ára [This Sporting Life] (1963)

 

Mihail Kalatozov: Szállnak a darvak [Letyat zsuravli] (1957)

Grigorij Csuhraj: Ballada a katonáról [Ballada o szoldate] (1959)

Szergej Paradzsanov: Elfelejtett ősök árnyai [Tyenyi zabitih predkov] (1964)

Marlen Hucijev: Mi, húszévesek [Zásztava Iljicsa] (1964)

Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora [Gyetsztvo Ivana] (1962)

 

Jerzy Skolimowski: Sorompó [Bariera] (1966)

Andrzej Wajda: Csatorna [Kanal] (1957)

Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt [Popiol i diament] (1958)

Jerzy Kawalerowicz: Éjszakai vonat [Pociag] (1959)

Roman Polański: Kés a vízben [Nóz w wodzie] (1962)

 

Evald Schorm: A pap vége [Farářův konec] (1969)

Ivan Passer: Intim megvilágításban [Intimní osvětlení] (1966)

Jan Němec: Az ünnepségről és a vendégekről [O slavnosti a hostech] (1966)

Jaromil Jireš: Sikoly [Křik] (1963)

Jiří Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok [Ostre sledované vlaky] (1966)

Juraj Jakubisko: Madarak, árvák és bolondok [Vtackovia, siroty a blazni] (1969)

Miloš Forman: Tűz van babám! [Horí, má panenko] (1967)

Miloš Forman: Fekete Péter [Černý Petr] (1963)

Milos Forman: Egy szöszi szerelme [Lásky jedné plavovlásky] (1965)

Vera Chytilová: Százszorszépek [Sedmikrásky] (1966)

 

Dusan Makavejev: W.R., az organizmus misztériuma [W. R. - Misterije organizma] (1971)

 

Az európai modern film nagy szerzői (Antonioni, Bergman, Bresson, Bunuel, Fellini, Pasolini, Tarkovszkij).

Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora [Gyetsztvo Ivana] (1962)

Andrej Tarkovszkij: Andrej Rubljov (1969)

Andrej Tarkovszkij: Tükör [Zerkalo] (1974)

Federico Fellini: 8 és fél [Otto e mezzo] (1962)

Federico Fellini: Az édes élet [La dolce vita] (1960)

Federico Fellini: Cabiria éjszakái [Le notti di Cabiria] (1957)

Federico Fellini: Országúton [La strada] (1954)

Ingmar Bergman: A csend [Tystnaden] (1963)

Ingmar Bergman: Úrvacsora [Nattvardsgästerna] (1963)

Ingmar Bergman: Persona [Persona] (1966)

Luis Bunuel: A Nap szépe [Belle de jour] (1967)

Luis Bunuel: Nazarin (1958)

Luis Bunuel: Öldöklő angyal [El ángel exterminador] (1962)

Luis Bunuel: Viridiana (1961)

Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)

Michelangelo Antonioni: Az éjszaka [La notte] (1960)

Michelangelo Antonioni: Kiáltás [Il grido] (1957)

Michelangelo Antonioni: Napfogyatkozás [L' eclisse] (1962)

Pier Paolo Pasolini: A csóró [Accattone] (1961)

Pier Paolo Pasolini: Mamma Róma (1962)

Pier Paolo Pasolini: Máté evangéliuma [Il vangelo secondo Matteo] (1964)

Pier Paolo Pasolini: Teoréma (1968)

Robert Bresson: Egy falusi plébános naplója [Journal d'un curé de campagne] (1950)

Robert Bresson: Egy halálraítélt megszökött [Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut] (1956)

Robert Bresson: Jeanne d’Arc pere [Le procès de Jeanne d'Arc] (1962)

Robert Bresson: Zsebtolvaj [Pickpocket] (1959)

 

Az európai művészfilm az 1970-es években. A német újfilm.

Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974)

Bernardo Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban [Ultimo tango a Parigi] (1972)

Dusan Makavejev: Sweet Movie (1973)

Federico Fellini: Amarcord (1973)

Federico Fellini: Satyricon (1969)

Marco Ferreri: A nagy zabálás [Le grande bouffe] (1973)

Ingmar Bergman: Jelenetek egy házasságból [Scener ur ett äktenskap] (1973)

Luis Bunuel: A burzsoázia diszkrét bája [Le charme discret de la bourgeoisie] (1972)

Margarethe von Trotta: Ólomidő [Die Bleierne Zeit] (1981)

Pier Paolo Pasolini: Decameron (1971)

Pier Paolo Pasolini: Salo (1975)

Rainer Werner Fassbinder: A szabadság ököljoga [Faustrecht der Freiheit] (1974)

Rainer Werner Fassbinder: A zöldségkereskedő [Der Händler der vier Jahreszeiten] (1971)

Rainer Werner Fassbinder: A digó (A vendégmunkás) [Katzelmacher] (1969)

Volker Schlöndorff: A fiatal Törless [Der Junge Törless] (1966)

Werner Herzog: Aguirre, Isten haragja [Aguirre, der Zorn Gottes] (1972)

Wim Wenders: Az amerikai barát [Der Amerikanische Freund] (1977)

Wim Wenders: A dolgok állása [Der Stand der Dinge] (1982)

 

Új-Hollywood. Globowood – a kortárs film és a hollywoodi filmipar.
Arthur Penn: Bonnie és Clyde [Bonnie and Clyde] (1967)

Bob Rafelson: Öt könnyű darab [Five Easy Pieces] (1970)

Peter Bogdanovich: Az utolsó mozielőadás [The Last Picture Show] (1971)
Martin Scorsese: Ki kopog az ajtómon? [Who is That Knocking at My Door?] (1967)

Martin Scorsese: Aljas utcák [Mean Streets] (1973)

Martin Scorsese: Taxisofőr [Taxi Driver] (1976)

Steven Spielberg: Párbaj [Duel] (1971)

George Lucas: Amerikai graffiti [American Graffiti] (1973)

Francis Ford Coppola: A keresztapa [The Godfather] (1972)

George Lucas: Csillagok háborúja [Star Wars] (1977)

Steven Spielberg: Cápa [Jaws] (1975)

Steven Spielberg: Az elveszett frigyláda fosztogatói [Raiders of the Lost Ark] (1981)

Brian DePalma: Carrie (1976)

Brian DePalma: Alibi test [Body Double] (1984)

 

A filmes posztmodern Európában és Amerikában.

Aki Kaurismaki: Gomolygó felhők [Kauas pilvet karkaavat] (1996)

David Lynch: Kék bársony [Blue Velvet] (1986)

Derek Jarman: Caravaggio (1986)

Emir Kusturica: Macska-jaj [Crna macka, beli macor] (1998)

Joel Coen: A halál keresztútján [Miller’s Crossing] (1990)

Joel Coen: Véresen egyszerű [Blood Simple] (1984)

Lars von Tier: Európa (1991)

Lars von Tier: Idióták [Idioterne] (1997)

Luc Besson: Metró [Subway] (1985)

Leos Carax: A Pont-Neuf szerelmesei [Les amants du Pont-Neuf] (1991)

Pedro Almodóvar: Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén [Mujeres al borde de un ataque de nervios] (1988)

Peter Greenaway: A rajzoló szerződése [The Draughtsman's Contract] (1982)

Peter Greenaway: A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője [The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover] (1989)

Quentin Tarantino: Kill Bill 1-2 (1993; 1994)

Quentin Tarantino: Kutyaszorítóban [Reservoir Dogs] (1992)

Quentin Tarantino: Ponyvaregény [Pulp Fiction] (1994)

 

<< 1.1. Kötelező filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához    2.1. Kötelező filmlista a magyar filmtörténet tanulmányozásához >>
Tananyagok
Fogalomtár
Életrajzok
Szerzők

Keresés