Cseh festők, szobrászok, építészek, kritikusok és művészettörténészek társasága (1887-1949). A tagok eredetileg a Prágai Képzőművészeti Akadémia progresszív szemléletű diákjaiból verbuválódtak, akik a cseh művészeti tradíciót felhasználva újították meg festészetüket. A hagyományt képviselő Josef Mánest és Mikoláš Alešt meg is választották a társaság első elnökének. 1898-tól rendezték saját kiállításaikat. A vezető művészek között említhetjük a szobrász Stanislav Suchardát, a festő Jan Preislert és az építész Jan Kotĕrát. Fontos bécsi és párizsi művészeti kapcsolataik voltak. 1902-ben a Mánes rendezte a nagy hatású Rodin-kiállítást Prágában. 1911-ben a legfiatalabb generáció Emil Filla vezetésével kivált a Mánesből, és megalapította a kubista fiatalokat tömörítő Skupinát. A háború alatt sokan visszatértek a Mánes kötelékébe.
Két, különböző hajlású síkkal épített tetőforma. A törésvonal alatti része meredekebb a felsőnél. François Mansard XVII. századi francia építészről nevezték el, aki előszeretettel alkalmazta
A görög dór oszloprend párkányzatában elhelyezett négyszögletes betétlap
Kis belmagasságú, alárendelt funkciójú emelet, félemelet
A monarchia eredeti, vallásfilozófiai értelemben: a 18. század előtt az egy princípiumot, egy istent tételező vallásokat illetve filozófiai teológiákat a „monarchikus” (gör. monosz + arkhé, egy + uralkodó elv) terminussal nevezték meg, s ezalatt azt értették, hogy ezekben a teológiákban a világnak, a kozmosznak egyetlen forrása és uralkodója van. A "monoteista" elnevezés a 18. század után válik csak uralkodóvá.