Xenophón

 

Emlékezések Szókratészra [III. 10.]

 

 

Ha olyanokkal beszélgetett Szókratész, akik valamely művészethez vagy mesterséghez értettek, és abból éltek, azoknak is tudott segíteni. Egyszer beállított Parrhaszioszhoz, a festőhöz, és szóba elegyedett vele.

-         A festészet ugye azt utánozza, amit látunk? Ti, festők, színek segítségével utánozzátok a homorú és domború, homályos és fényes, kemény és lágy, érdes és sima, új és régi testeket?

-         Helyesen mondod – válaszolta Parrhasziosz.

-         Ugye, ha szép formát akartok ábrázolni, nemigen találtok olyan emberre, aki minden ízében kifogástalanul szép, ezért sok helyről s gyűjtitek össze, ami kiben-kiben tökéletes, és így teszitek szép látvánnyá az egész alakot?

-         Így tesszük – mondta.

-         Mondd csak, a leginkább megkapót, a legkellemesebbet, a legkedvesebbet, a legkívánatosabbat és a legszeretetreméltóbbat – vagyis a lélek természetét utánozzátok-e? – kérdezte. – Vagy azt nem lehet?

-         Hogyan lehetne utánozni Szókratész, azt, aminek nincs se aránya, se színe, amiben semmi sincs abból, amit az előbb felsoroltál, s ami különben is teljesen láthatatlan?

-         Van az úgy, hogy az ember barátságosan, van úgy, hogy ellenségesen néz valakire.

-         Persze.

-         És ez nem tükröződik a szemében?

-         Dehogynem.

-         Szerinted, aki törődik a barátaival, az ugyanolyan képet vág azok szerencséjéhez vagy balsorsához, mint aki nem?

-         Zeuszra, dehogy. A szerencsére felderül, a balsorsra elborul a tekintete.

-         Ugye ezt is lehet ábrázolni?

-         Természetesen.

-         De a méltóságteljes és a szabad emberhez méltó, a közönséges és a rabszolgára valló, a józan és a bölcs, a dölyfös és az illetlen viselkedés is átsüt az ember arckifejezésén és testtartásán, akár áll, akár mozog.

-         Igazad van.

-         Hát akkor ezek is utánozhatók?

-         Bizony – válaszolta.

-         Szerinted melyik alakot nézik szívesebben az emberek, amelyiken szép, jó és szeretetre méltó természet mutatkozik, vagy amelyiken csúf, rossz és gyűlöletes?

-         Zeuszra, igen nagy a különbség, Szókratész!

Kleitónhoz, a szobrászhoz is ellátogatott, és szóba elegyedett vele.

-         Látom és tudom is, hogy szépek az általad faragott futók és birkózók, ökölvívók és pankrátorok, de hogyan éred el azt, ami a nézők lelkét a legjobban megragadja, hogy szobraid élő embernek hatnak?

Kleitón habozott, és nem válaszolt azonnal. Szókratész erre hozzáfűzte:

-         Ugye, élő emberek alakját veszed mintául a munkádhoz, így éred el, hogy szobraid élőnek tűnnek?

-         Pontosan – válaszolta.

-         Azáltal teszed őket az eleven emberekhez hasonlóvá és szemre hű másolattá, hogy a test tartását, hajlását, felegyenesedését, összegörnyedését és kinyúlását, megfeszülését és elernyedését utánozod?

-         Pontosan azáltal – felelte.

-         Nem okoz-e örömet a szemlélőnek, ha a cselekvés közben megörökített figura érzelmeit is kifejezésre juttatod?

-         Nyilvánvalóan okoz.

-         A küzdőt tehát fenyegető tekintettel kell ábrázolni, a győzteshez meg diadalittas illik?

-         Természetesen.

-         Ezek szerint a szobrásznak a lélek rezdüléseit a test alakjának segítségével kell kifejezni – vonta le a tanulságot.

 

Németh György fordítása