Füzi Izabella - Török Ervin
Bevezetés az epikai szövegek és a narratív film elemzésébe

Ajánlott bibliográfia

  1. A kortárs filmelmélet útjai (2004). Szerk. Vajdovich Györgyi. A szövegeket válogatta és a bevezetőket írta Kovács András Bálint. Budapest, Palatinus Kiadó
  2. Arisztotelész (1997): Poétika és más költészettani írások. Ford. Ritoók Zsigmond. Szerk. és a jegyzeteket összeáll. Bolonyai Gábor. Budapest, PannonKlett
  3. Bal, Mieke (1999): Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Toronto – Buffalo – London, University of Toronto Press, 2. kiadás [Magyarul lásd egyik fejezetét: Mieke Bal: Fokalizáció. Ford. Ferencz Anna. In Vizuális és verbális narráció. Szöveggyűjtemény.]
  4. Barthes, Roland (1997/1970): S/Z. Ford. Mahler Zoltán. Budapest, Osiris
  5. Barthes, Roland (1998/1966): Bevezetés a történetek strukturális elemzésébe. Ford. Simonffy Zsuzsa. In A modern irodalomtudomány kialakulása. A pozitivizmustól a strukturalizmusig. Szerk. Bókay Antal – Vilcsek Béla. Budapest, Osiris, 527–542.
  6. Bordwell, David (2004/1985): A klasszikus elbeszélésmód. Ford. Mester Tibor. In A kortárs filmelmélet útjai, 183-228.
  7. Bordwell, David (1996): Elbeszélés a játékfilmben. Ford. Pócsik Andrea.   Budapest, Magyar Filmintézet
  8. Branigan, Edward (1984): Point of View in the Cinema. A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. New York, Berlin, Mouton [Magyarul részletek: Az azonosítatlan elbeszélő fogalma. Ford. Szilágyi Gábor. Filmkultúra 26, (1990) 2. szám, 52–54.;Metaelmélet. Ford. Szászi Fatime. Metropolis 2 (1998) 2. szám, 10–26.]
  9. Branigan, Edward (1992): Narrative Comprehension and Film. London – New York, Routledge [Magyarul lásd egyik fejezetét: Edward Branigan: Narráció. Ford. Füzi Izabella. In Vizuális és verbális narráció. Szöveggyűjtemény.]
  10. Brooks, Peter (1984): Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Oxford [Magyarul a 4. fejezet: Freud metanarratívája: az elbeszélő szövegek egy modellje. Ford. Sári László, Huller Ervin és Kaposi Kálmán. In Pszichoanalízis és irodalomtudomány. Szerk. Bókay Antal – Erős Ferenc. Budapest, Filum Kiadó, 1998. 351–366.]
  11. Browne, Nick (1999): The Spectator-in-the-Text: The Rhetoric of Stagecoach. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings, 148-163.
  12. Burch, Noël (1998): Narráció, diegézis. Küszöbök és határok. Ford. Kaposi Ildikó. Metropolis, 2. szám, 28–38.
  13. Chatman, Seymour (1999/1980): What Novels Can Do that films Can’t (and Vice Versa). In Film Theory and Criticism. Introductory Readings, 435-451. [Magyarul: Seymour Chatman: Amire a regény képes, de a film nem (és fordítva). Ford. Sághy Miklós. In Vizuális és verbális narráció. Szöveggyűjtemény.]
  14. Chatman, Seymour (2000): Az elbeszélő a filmben. Ford. Farkas Csaba. Filmspirál, 2000/1, 22. szám, 1-18. http://www.filmintezet.hu/magyar/filmint/filmspir/22/chatman.htm
  15. Chatman, Seymour (2000): Elfogultság és szűrők a filmben. Ford. Farkas Csaba. Filmspirál, 2000/3, 24-31. 24. szám
  16. Cohn, Dorrit (1996): Áttetsző tudatok. Ford. Gács Anna és Cseresnyés Dóra. In Az irodalom elméletei II. Szerk. Thomka Beáta. Pécs, Jelenkor Kiadó
  17. Culler, Jonathan (1996/1980): Fabula and Sjuzhet in the Analysis of narrative. In Narratology: An Introduction. Szerk. Susana Onega Jaén és José Angel García Landa. London – New York, Longman
  18. Dayan, Daniel (2005): A klasszikus film mesterkódja. Ford. Fürstner Klára és Füzi Izabella. Apertúra. Filmelméleti és filmtörténeti Szakfolyóirat. 2005. ősz http://www.apertura.hu/2005/osz/dayan/
  19. Deleuze, Gilles (2001/1983): A mozgás-kép. Ford. Kovács András Bálint. Budapest, Osiris
  20. Deleyto, Celestino (2005): Fokalizáció a filmi narratívában. Ford. Ferencz Anna. Apertúra. Filmelméleti és filmtörténeti Szakfolyóirat. 2005. ősz http://www.apertura.hu/2005/osz/deleyto/
  21. Film Theory and Criticism. Introductory Readings (1999). Szerk. Leo Braudy és Marshall Cohen. New York, Oxford, Oxford University Press, 5. kiadás
  22. Genette, Gérard (1988): Narrative Discourse Revisited. Ford. Jane E. Lewin. Ithaca, Cornell University Press
  23. Genette, Gérard (1996): Az elbeszélő diszkurzus. Ford. Sepeghy Boldizsár. In Az irodalom elméletei I. Pécs: Janus Pannonius Tudományegyetem–Jelenkor, 61–98.
  24. Heath, Stephen (2004/1986): Narratív tér. Ford. Simon Vanda és Borsody Gyöngyi. In A kortárs filmelmélet útjai, 119-181.
  25. Kibédi Varga Áron (1993): Vizuális argumentáció és vizuális narrativitás. Ford. Rózshegyi Edit. Athenaeum, 1993/I./4. 166–179.
  26. Kovács András Bálint (2002): Film és elbeszélés. In uő: A film szerint a világ. Budapest, Palatinus, 7-83.
  27. Krüger, Peter (1998): Bevezetés a művészettörténeti elbeszéléskutatásba: a festészet és a költészet határai. Ford. Rózsahegyi Edit. In Narratívák I. Képleírás, képi elbeszélés, 95–116.
  28. Lessing, G. E. (1982): Laokoón vagy a festészet és a költészet határairól. In uő: Válogatott esztétikai írásai. Ford. Balázs István et al. Budapest, Gondolat
  29. Metropolis (1998/2) Narratológia című tematikus száma
  30. Metz, Christian (1966): Az elbeszélő film mondattana. In Strukturalizmus I. Szerk. Hankiss Elemér. Budapest, Európa Könyvkiadó
  31. Metz, Christian (1981): A képzeletbeli jelentő. Ford. Józsa Péter. Filmtudományi Szemle, 2. szám, 5-103.
  32. Metz, Christian (1991): The Impersonal Enunciation, or the Site of Film. New Literary History, 22. kötet, 3. szám (1991 nyár), 747-772.
  33. Narratívák 1. Képleírás, képi elbeszélés (1998). Válogatta, szerkesztette, a szöveget gondozta: Thomka Beáta. Kijárat Kiadó. Budapest

  34. Narratívák 2. Történet és fikció (1998). Válogatta, szerkesztette, a szöveget gondozta [Előszó]: Thomka Beáta. Kijárat Kiadó. Budapest

  35. Narratívák 3. A kultúra narratívái (1999). Szerkesztette és a szöveget gondozta: Thomka Beáta. Válogatta: N. Kovács Tímea. Kijárat Kiadó. Budapest

  36. Narratívák 4. A történelem poétikája (2000). Szerkesztette és válogatta [Előszó]: Thomka Beáta. Kijárat Kiadó. Budapest

  37. Narratívák 5. Narratív pszichológia (2001). Válogatta: László János. Szerkesztette: Thomka Beáta. Kijárat Kiadó, Budapest

  38. Narrativika és Fikció (1998). In Tanulmányok az irodalomtudomány köréből. Szerk. Kanyó Zoltán és Síklaki István. Tankönyvkiadó, Budapest, 297-489.

  39. Orosz Magdolna (2003): „Az elbeszélés fonala”: narráció, intertextualitás, intermedialitás. Budapest, Gondolat Kiadói Kör
  40. Panofsky, Erwin (1984): A perspektíva mint szimbolikus forma. In uő: A jelentés a vizuális művészetekben. Ford. Tellér Gyula. Gondolat, Budapest, 1984. 170–248.
  41. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory (RENT) (2005). Szerk. David Herman – Manfred Jahn – Marie-Laure Ryan London, Routledge
  42. Szegedy-Maszák Mihály (1998): Az elbeszélő szövegek rétegei. In uő: „A regény, amint írja önmagát”. Elbeszélő művek vizsgálata. Budapest, Korona Nova Kiadó, 7-27
  43. Szilágyi Gábor (1983): Film és cselekmény. A szöveg/cselekmény fogalma és modellálása a filmen. Budapest, Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
  44. Todorov, Tzvetan (1981): Introduction to Poetics. Ford. Richard Howard. Minneapolis, University of Minnesota Press
  45. Uszpenszkij, Borisz (1987/1970): A kompozíció poétikája (A művészi szöveg szerkezete és a kompozíciós formák tipológiája). Ford. Molnár István. Budapest, Európa Könyvkiadó
  46. Vizuális és verbális narráció. Szöveggyűjtemény (2006). Szerk. Füzi Izabella. Szeged
  47. White, Hayden (1996): A narrativitás értéke a valóság megjelenítésében. Café Bábel, 1996/3. 9–24.