Bevezetés az alkotmányjogba
9. előadás: „Az államhatalmak elválasztása egykor és most”
- Bibó István: Az államhatalmak elválasztása egykor és most. http://mek.oszk.hu/02000/02043/html/290.html
- Bruce Ackerman: The New Separation of Powers.
Harvard Law Review, 2000 [january, volume 113, number 3]
Az előadás tárgya Bibó István és Bruce Ackerman tanulmányainak közös (= hallgatók + oktató) elemzése. A tananyag e diskurzushoz kíván lehetséges kérdéseket nyújtani.
Kérdések:
1. Bibó István: Az államhatalmak elválasztása egykor és most.
- Elemezze Bibó István következő állítását!
„Valami egészen döntő változás kezdődik a keresztény, éspedig a nyugati keresztény államelmélet kezdetével. Szent Ágostonnak De Civitate Dei, az Isten városáról, az Isten államáról szóló műve jelzi ezt a fordulatot. Furcsán hangozhatik ez, hiszen mi volna legalább annyira, sőt minden ókori államelméletnél jobban távol a politikai hatalom aktualitásától, mint az az államelmélet, mely a földi uralmakkal szemben az Isten királyságát állítja szembe. Mégis az európai államelmélet fordulata itt kezdődik. Kezdődik azzal a tétellel, hogy minden hatalom, minden uralom a bűnbeesésnek, a bűnnek következménye, s csakis annyiban menthető és igazolható, ha célja a bűnbeesés következményeinek a csökkentése. Mai szekularizált szóval ezt a tételt úgy fejezhetnénk ki: a hatalom demoralizál, a hatalom igazolásra szorul, a hatalomgyakorlás csak valamilyen morális célja révén kaphat igazolást, nyerhet felmentést."[1]
- Mi jellemzi Hobbes elméletét Bibó meglátása szerint?
- Kinek a nyomán állította fel Montesqiueu az elméletét?
- Milyen nehézségekbe ütközött az államhatalmak montesquieu-i elválasztásának alkalmazása Európában?
- Miben ad igazat Bibó az államhatalmak elválasztása marxista értelmezésének? Miben nem?
- Mit gondol Bibó a bírói hatalom függetlenségének elvéről?
- Hol látta Bibó a hatalomkoncentráció „új gócait"?
- Hol látja Ön, a XXI. században a hatalomkoncentráció új gócait?
- Valóban „örök aktualitása" van az államhatalmak elválasztása elvének?
- Mennyiben aktuális Bibó 1947-es akadémiai székfoglalója most?
2. Bruce Ackerman: The New Separation of Powers
- Mely államokat hozza fel példaként Ackerman a „constrained parliamentarianism"-ra?
- Mi változott meg Ackerman szerint 1989 óta az amerikai alkotmányjogászok többségének viselkedés- és gondolkodásmódjában?
- Milyen kérdéseket hagy ki tudatosan és kifejezetten esszéjéből Ackerman? Miért?
- Értelmezze Hart következő gondolatát az olvasott tanulmány szempontrendszere alapján!:
„Azt az elvet, hogy a politikai hatalmat legjobb a többségre bízni, minden demokratának el kell fogadnia. Azt az igényt viszont, hogy amit a többség e hatalommal kezd, az minden felett áll és vakon követendő, egyetlen demokratának sem kell elfogadnia." H. L. A. Hart[2]
- Milyen három legitimációs elképzelést említ Ackerman az államhatalmak elválasztásának vonatkozásában?
- Hogyan viszonyul Ackerman a washingtoni és a westminsteri modellhez? Miben különbözik a két modell?
- Mely állam alkotmányfejlődésére hatott kiemelten Ackerman szerint a német modell?
- Hogyan hatott az államhatalmak elválasztásának amerikai modellje az amerikai bürokráciára?
- El kell-e egészében vetni az államhatalmak elválasztásának amerikai felfogását Ackerman szerint?
- Milyen érvek szólnak a prezidenciális szisztéma ellen?
[1] http://mek.oszk.hu/02000/02043/html/290.html
[2] Hart, H. L. A.: Erkölcsi populizmus és demokrácia. In: Jog, szabadság, erkölcs. Krokovay Zsolt (ford.), Osiris, Bp., 2000, 84 - 85. l.
<< 8. előadás: Az Országggyűlés és a Kormány feladatköre, viszonyrendszere | 10. előadás: Emberi jogok I. >> |