1. Kötelező és ajánlott filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához
1.1. Kötelező filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához
Az ősfilm korszaka és a filmelbeszélés kialakulása
Lumiere-cég: A munkaidő vége [La Sortie des usines Lumiere] (1895), A vonat érkezése [L’Arrivée d'un train a La Ciotat] (1895), A kisbaba reggelije [Repas de bébé] (1895), A megöntözött öntöző [L’Arroseur arrosé] (1895)
Georges Mélies: Utazás a Holdba [Le Voyage dans la lune] (1902
A nagy vonatrablás [The Great Train Robbery] (1903)
David Wark Griffith: A lonedale-i távírászlány [The Lonedale Operator] (1911)
Az európai és az amerikai film az 1900-as és 1910-es években
Giovanni Pastrone: Cabiria (1914)
David Wark Griffith: Amerika hőskora [The Birth of a Nation] (1915)
Charlie Chaplin: A csavargó [The Vagabond] (1916)
Mauritz Stiller: Arne úr kincse [Herr Arnes pengar] (1919)
Victor Sjöström: A halál kocsisa [Körkarlen] (1921)
Carl Theodor Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedése [La passion de Jeanne d’Arc] (1928)
Francia avantgárdok
Hans Richter: Ritmus ’21 [Rhytmus 21] (1921)
René Clair: Felvonásköz [Entr’acte] (1924)
Dimitri Kirsanoff: Ménilmontant (1926)
Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya [Un chien andalou] (1929)
Német expresszionista film
Robert Wiene: Dr. Caligari [Das Cabinet des Dr. Caligari] (1920)
Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu, a félelem szimfóniája [Nosferatu, eine Symphonie des Grauens] (1922)
Fritz Lang: Metropolis (1927)
Szovjet montázsfilm
Szergej Mihalovics Eisenstein: Patyomkin páncélos [Bronyenoszec Potyomkin] (1925)
Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)
Lev Kulesov: Mr. West különleges kalandjai a bolsevikok országában [Nyeobicsajnie prikljucsenyija misztera Westa v sztranye bolsevikov] (1924)
Vszevolod Pudovkin: Anya [Maty] (1926)
Hangosfilmváltás
Alan Crosland: A dzsesszénekes [The Jazz Singer] (1927)
Az európai film az 1930-40-es években
Alexander Korda: VIII. Henrik magánélete [The Private Life of Henry VIII] (1933)
Marcel Carné: Ködös utak [Le Quai des brumes] (1938)
Jean Renoir: Állat az emberben [La Bete humaine] (1938)
A diktatúrák és a film
Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)
Az olasz neorealizmus
Roberto Rossellini: Róma nyílt város [Roma, città aperta] (1945)
Vittorio De Sica: Biciklitolvajok [Ladri di biciclette] (1948)
Vittorio De Sica: A sorompók lezárulnak [Umberto D.] (1952)
A klasszikus hollywoodi film az 1920-as és 1930-as években
Erich von Stroheim: Gyilkos arany [Greed] (1924)
Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1924)
Charlie Chaplin: Aranyláz [The Gold Rush] (1925)
Buster Keaton: A generális [The General] (1927)
William A. Wellman: A közellenség [The Public Enemy] (1931)
James Whale: Frankenstein (1931)
Merian C. Cooper – Ernest B. Schoedsack: King Kong (1933)
Frank Capra: Ez történt egy éjszaka [It Happened One Night] (1934)
Victor Fleming: Elfújta a szél [Gone with the Wind] (1939)
Ernst Lubitsch: Ninocska [Ninotchka] (1939)
John Ford: Hatosfogat [Stagecoach] (1939)
Victor Fleming: Óz, a csodák csodája [The Wizard of Oz] (1939)
A klasszikus hollywoodi film az 1940-es és 1950-es években
Alfred Hitchcock: A Manderley-ház asszonya [Rebecca] (1940)
Orson Welles: Aranypolgár [Citizen Kane] (1941)
John Huston: A máltai sólyom [The Maltese Falcon] (1941)
Michael Curtiz: Casablanca (1942)
Ernst Lubitsch: Lenni vagy nem lenni [To Be or Not to Be] (1942)
Billy Wilder: Gyilkos vagyok [Double Indemnity] (1944)
Frank Capra: Az élet csodaszép [It's a Wonderful Life] (1946)
Orson Welles: A sanghaji asszony [The Lady from Shanghai] (1947)
Stanley Donen – Gene Kelly: Ének az esőben [Singin' in the Rain] (1952)
Alfred Hitchcock: Szédülés [Vertigo] (1958)
Howard Hawks: Rio Bravo (1959)
William Wyler: Ben Hur (1959)
A dokumentumfilm az 1920-as évektől a cinéma véritéig
Robert Flaherty: Nanuk, az eszkimó [Nanouk of the North] (1922)
Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel [Cselovek sz kinoapparatom] (1929)
Leni Riefenstahl: Az akarat diadala [Triumph des Willens] (1935)
A modern film és előzményei az 1950-es években.
Alain Resnais: Tavaly Marienbadban [L’Année dernière à Marienbad] (1961)
Ingmar Bergman: A nap vége [Smultronstället] (1957)
Federico Fellini: Bikaborjak [I vitelloni] (1953)
Kuroszava Akira: A vihar kapujában [Rashomon] (1950)
Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)
Az újhullámok kora (nouvelle vague, free cinema, kelet-európai újhullámok).
Jean-Luc Godard: Kifulladásig [À bout de souffle] (1960)
François Truffaut: Négyszáz csapás [Les quatre cents coups] (1959)
Claude Chabrol: Unokafivérek [Les cousins] (1959)
Tony Richardson: Dühöngő ifjúság [Look Back in Anger] (1958)
Grigorij Csuhraj: Ballada a katonáról [Ballada o szoldate] (1959)
Andrej Tarkovszkij: Iván gyermekkora [Gyetsztvo Ivana] (1962)
Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt [Popiol i diament] (1958)
Jerzy Kawalerowicz: Éjszakai vonat [Pociag] (1959)
Jiří Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok [Ostre sledované vlaky] (1966)
Milos Forman: Egy szöszi szerelme [Lásky jedné plavovlásky] (1965)
Vera Chytilová: Százszorszépek [Sedmikrásky] (1966)
Dusan Makavejev: W.R., az organizmus misztériuma [W. R. - Misterije organizma] (1971)
Az európai modern film nagy szerzői (Antonioni, Bergman, Bresson, Bunuel, Fellini, Pasolini, Tarkovszkij).
Andrej Tarkovszkij: Andrej Rubljov (1969)
Federico Fellini: 8 és fél [Otto e mezzo] (1962)
Federico Fellini: Országúton [La strada] (1954)
Ingmar Bergman: A csend [Tystnaden] (1963)
Ingmar Bergman: Persona [Persona] (1966)
Luis Bunuel: Öldöklő angyal [El ángel exterminador] (1962)
Michelangelo Antonioni: A kaland [L' avventura] (1960)
Michelangelo Antonioni: Az éjszaka [La notte] (1960)
Pier Paolo Pasolini: A csóró [Accattone] (1961)
Pier Paolo Pasolini: Teoréma (1968)
Robert Bresson: Egy halálraítélt megszökött [Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut] (1956)
Az európai művészfilm az 1970-es években. A német újfilm.
Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974)
Bernardo Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban [Ultimo tango a Parigi] (1972)
Dusan Makavejev: Sweet Movie (1973)
Marco Ferreri: A nagy zabálás [Le grande bouffe] (1973)
Luis Bunuel: A burzsoázia diszkrét bája [Le charme discret de la bourgeoisie] (1972)
Rainer Werner Fassbinder: A szabadság ököljoga [Faustrecht der Freiheit] (1974)
Volker Schlöndorff: A fiatal Törless [Der Junge Törless] (1966)
Werner Herzog: Aguirre, Isten haragja [Aguirre, der Zorn Gottes] (1972)
Wim Wenders: A dolgok állása [Der Stand der Dinge] (1982)
Új-Hollywood. Globowood – a kortárs film és a hollywoodi filmipar.
Arthur Penn: Bonnie és Clyde [Bonnie and Clyde] (1967)
Peter Bogdanovich: Az utolsó mozielőadás [The Last Picture Show] (1971)
Martin Scorsese: Taxisofőr [Taxi Driver] (1976)
Steven Spielberg: Párbaj [Duel] (1971)
Francis Ford Coppola: A keresztapa [The Godfather] (1972)
George Lucas: Csillagok háborúja [Star Wars] (1977)
Steven Spielberg: Cápa [Jaws] (1975)
A filmes posztmodern Európában és Amerikában.
David Lynch: Kék bársony [Blue Velvet] (1986)
Emir Kusturica: Macska-jaj [Crna macka, beli macor] (1998)
Lars von Tier: Idióták [Idioterne] (1997)
Luc Besson: Metró [Subway] (1985)
Pedro Almodóvar: Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén [Mujeres al borde de un ataque de nervios] (1988)
Peter Greenaway: A rajzoló szerződése [The Draughtsman's Contract] (1982)
Quentin Tarantino: Ponyvaregény [Pulp Fiction] (1994)
1.2. Ajánlott filmlista az egyetemes filmtörténet tanulmányozásához >> |