A film és társművészetei
3. Film és képzőművészet 2.: A német expresszionista film a művészetek keresztútján
1920-as évek: első korszak a filmtörténetben, amikor már nem elsősorban az irodalmi hatások dominánsak a filmben
német expresszionizmus és francia avantgárd irányzatok: elsősorban képzőművészeti hatások
az expresszionizmus más művészeti ágakban korábban jelentkezik, pl. festészetben, irodalomban és színházban: 1900-as évek második fele és 1910-es évek
a filmben 1920-tól (Robert Wiene: Dr. Caligari) kb. 1927-ig (Fritz Lang: Metropolis)
a film más művészeti ágak elemeit szintetizálja
„expresszionizmus" szó jelentése: az érzelmek kivetülése, a belső világ érzékeltetése és felerősítése a külső világ megjelenítésében
a modern világ okozta félelmek, szorongások, elfojtások kifejezésre juttatása
németországi kialakulásához hozzájárult az első világháború traumája, a háborús vereség miatti depresszió, infláció és létbizonytalanság
1, festészeti hatások
a tér ábrázolása
az expresszionista festményeken a tér irreális, víziószerű, pszichésen felfokozott
1. kép: George Grosz: Tiszteletadás Oskar Panizzának, 1917-19
a tér felépítése nem felel meg a perspektivikus szerkesztés szabályainak
a méretarányok nem valósak, torzítottak
a kép egyes elemei gyakran nem helyezhetőek el logikai alapon az adott térben
a képeken hiányoznak a finom színárnyalatok és árnyékok, nem jön létre a tér mélységének érzete
a kép szerkezete nem harmonikusan elrendezett, hanem dinamikus
2. kép: Vincent van Gogh: Csillagos éj, 1889
erőteljes, grafikus, feltűnő kontúrvonalak
nem realisztikus, nyomasztó hangulatot sugalló, a színek ellentétére épülő színvilág
3. kép: Ernst Ludwig Kirchner: A Halle-i vörös torony, 1915
nem merőlegesekre alapozott, diszharmonikus, nyugtalan kompozíciók
hegyesszögek, átlós vonalak a dominánsak
éles kontrasztokat alkotó színek
az expresszionista filmben ezek az alapvető jellegzetességek megmaradnak
4. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (utcarészlet)
torz perspektíva
derékszögek helyett hegyesszögekre épített formák (dülöngélő házak, torz ajtók, megnyúlt ablakok stb.)
a zaklatottsághoz és a diszharmóniához hozzájáruló, de a jelenet szempontjából funkciótlan díszítőelemek (pl. az utca talaján a szaggatott szélű, csillag alakú fehér foltjával kiugró felület)
5. és 6. kép: két képkocka a Metropolis című filmből (városképek)
a teret alkotó díszletelemek nem egységes nézőpontra szerkesztve, egymáshoz képest nem derékszögben, hanem egymást metsző síkokban helyezkednek el - a sarkából kifordult világ érzete
7. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (Cézár behatol az ablakon)
a zaklatottságot fokozza a díszlet geometrikus ábrákkal való díszítése és az elforgatott, geometrikus elrendezésű képkivágás (írisz)
a filmkép egy része gyakran teljesen sötét (a díszlet vagy a maszkolás miatt), nem használják ki a felület egészét, a kép hol ide, hol pedig oda tolódik el a képmezőn belül, a zaklatottságot fokozza, hogy a kihasznált felületrész más-más helyre kerül
8. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (Dr. Caligari háza)
a festészet rikító színei helyett itt erős fekete-fehér kontrasztok jelennek meg
hasonló eszköz: hiányoznak a finom szürke árnyalatok és a lágy árnyékok, a tónusok kiegyensúlyozatlanok, nem egyenletesen oszlanak el
hasonló eredmény: a filmképen nincs igazi térmélység, a kép tere kétdimenziósnak hat, festményszerű, nem kiszámítható
az alakok ábrázolása
az expresszionista festményeken az alakok ábrázolása szintén víziószerű
9. kép: Edward Munch: Tavaszi este a Karl Johann úton, 1892
elnagyoltan megfestett figurák, nem egyéniségek, hanem típusok, érzelmi állapotok ismerhetőek fel bennük
megnyújtott alakok, eltorzított arcok
10. kép: Erich Heckel: Férfiképmás (Önarckép), 1919
az alak megfestése grafikus rajzra is hasonlíthat: nem színárnyalatokkal, hanem erőteljes, zaklatott kontúrokkal és egyenletes kitöltő színnel van megjelenítve
az expresszionista filmekben az alakokról megjelenő összkép hasonló, de más eszközökkel éri el
11. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (Caligari bemutatja Cézárt)
kosztüm alkalmazása: Cézár figurájánál Konrad Veidt magas, nyúlánk testalkatát még elnyújtottabbá teszik a testhez tapadó fekete ruha és a figura mellett látható függőleges vonalakat hangsúlyozó díszletelemek
12. kép: egy képkocka a Nosferatu című filmből (Hutter és Nosferatu találkozása)
smink és maszk alkalmazása: Nosferatu alakjának irrealitását fokozza a maszk (megnagyobbított orr és fülek) valamint az erős, kontrasztos smink (a szem kiemelése fekete színnel)
13. kép: egy képkocka a Nosferatu című filmből (Nosferatu bejön a szobába)
világítás alkalmazása: a jelenet víziószerűségéhez hozzájárul az erős, ragyogó főfény és a figurára eső csillogó élfény (a bal karon, a vállon és a fejen)
írisz alkalmazása: a kép kör alakú, fekete maszkolása álomszerűvé, nem valóságossá teszi a figurát körülvevő teret
2, színházi hatások
az expresszionista színház hatása
díszletezés:
14. kép: Gustav Knina díszlete Maeterlinck Aglavaine és Sélysette című drámájához (1907)
stilizált, síkszerű (gyakran festett) díszletek alkalmazása
a díszlet erős kontrasztokat használ és beépíti a hatásba az árnyékokat
színészi játék:
nem naturális, stilizált játék
eltúlzott gesztusok és mimika
nem természetes, gyakran gépszerű mozgás (nem csak az olyan természetfeletti figuráknál, mint Cézár a Dr. Caligariban vagy a vámpír a Nosferatuban)
1. filmrészlet: Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu 00:29:19-00:33:10
a színészek szögletes mozgása, eltúlzott gesztusai és mimikája
sminkelés:
eltúlzott, főleg a szem és a száj vonalát erősen kiemelő smink
15. kép: Alexej Javlenszkij: Héraklészfej, 1912
az expresszionista festészetben is hasonló arcábrázolások
vastag fekete kontúrral a koponyát kiemelő arcrészletek, erős kontrasztok
16. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (közeli Cézár arcáról)
az expresszionista filmben a sminkelés eltúlzott és erős fekete-fehér kontrasztokra épül (fehérre festett arc, feketével vastagon körberajzolt szem, feketére festett száj, amit felerősít az alsó megvilágítás)
Max Reinhardt szecessziós színházának hatása
a színpadkép egységes látványként való megkomponálása
a díszlet és a világítási hatások egysége:
17. kép: Ernst Stern díszletterve Karl Volmöller Mirakel című pantomimjához (1911)
a fény-árnyék hatások ugyanúgy beépülnek a díszletbe, mint az épített vagy festett díszletelemek
az expresszionista film többféleképpen használhatja fel az árnyékot, de az árnyék mindegyik esetben integrálódik a filmkép egységes látványába
18. kép: egy képkocka a Nosferatu című filmből (Nosferatu hajója)
erős fény- és árnyékfoltok a filmképen
19. kép: egy képkocka a Nosferatu című filmből (koporsókat vivő emberek az utcán)
a díszlet által vetett árnyék a geometrikus formákból álló kompozíció része
20. kép: egy képkocka a Nosferatu című filmből (Nosferatu árnyéka a falon)
a színész helyett árnyékát látjuk a jelenetben
a színész beleolvad a látványba:
21. kép: Max Beckmann: Zsinagóga Frankfurt am Mainban, 1919
az expresszionista festményeken az emberi alakok gyakran elvesznek a térben a házak és a tárgyak között
22. kép: August Macke: Három lány az erdőben, 1913
a grafikus rajzokon megfigyelhető az alakoknak a háttér elemeihez való hasonlósága, a tárgyak belső dinamikájukkal egymásnak feszülnek
23. kép: Edvard Munch díszletterve Henrik Ibsen Kísértetek című drámájához (1906)
az alakok nemcsak ruhájuk színével, hanem alakjuk formájával, tartásukkal is beleolvadnak a díszletbe
24. kép: Max Reinhardt Hamlet-rendezése (1909)
a színészek geometrikus csoportokat (időnként egyfajta díszítő sormintát) alkotnak
a színészek sora egészíti ki vagy pótolja a díszlet hiányosságait
25. kép: Szophoklész Oedipus királya Max Reinhardt rendezésében (1911)
a színészek csoportja a díszlet elemeivel egységben, maga is szinte díszletelemként járul hozzá a színpadkép kompozíciójához
26. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (3 alak az utcán)
a színészek szinte teljesen beleolvadnak a díszletbe, csak mozgásukkal hívják fel magukra a figyelmet
27. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (Jana az ágyban)
a színész ruhája színe révén is beleolvad a díszletbe, a sötét és világos foltokból felépített kompozícióban az arc és a haj is csak egy folt a sok közül
a sok sötét folt miatt úgy hat, mintha a látványelemek nem töltenék ki a kép számára fenntartott felület egészét
28. kép: egy képkocka a Nosferatu című filmből (Nosferatu Hutterre várva)
a színész által létrehozott forma megismétli a díszletben található geometrikus alakzatokat (Nosferatu görbe háta és feje ugyanolyan ívet alkot, mint a díszlet egymásra halmozódó boltívei, Hutter széttárt karjaival a boltív formáját ismétli meg)
29. kép: egy képkocka a Dr. Caligari című filmből (Cézár az elrabolt lánnyal a háztetőn)
a képen látható alak folytatását képezi a díszlet által kialakított geometrikus formának
filmrészlet Robert Wiene: Dr. Caligari 00:07:21-00:11:20
a színészek belekomponálva a látványba (ruhájuk színe, díszítése, elhelyezkedésük, mozgásuk), a díszlet dominánsabb, mint az alak
a filmkép (a torzított perspektíva miatt) általában csak egy nézőpontot tesz lehetővé - a beállítás többnyire statikus, nincsenek kameramozgások
a szereplők mozgástere korlátozott
a jelenet rendezése kevéssé használja ki a tér mélységét
filmrészlet Fritz Lang: Metropolis 00:11:57-00:15:55
a színészek mozgó díszletelemet képeznek a jelenetben
csoportot alkotva mozgó geometrikus alakzatot képeznek, vagy elhaladó soruk esetében mozgó sormintát
3, irodalmi hatások
az expresszionista irodalom hatása:
felfokozott érzelmek, szélsőséges helyzetek
a dolgok végletekben való megfogalmazása
keretes elbeszélés
a német romantika irodalmának hatása:
a hétköznapi tapasztalaton túli világ szerepe
meselények, szörnyalakok
a tudatalatti felszínre törése, metaforikus megjelenítése
doppelgänger-motívum (az ember másik énje, az emberben rejlő gonosz, az ember által életre keltett mesterséges lények stb.)
Irodalomjegyzék:
Kiemelt szövegek:
Eisner, Lotte H.: A démoni filmvászon. Magyar Filmintézet - Filmvilág - Szellemkép, 1994., I-III. fejezet, pp. 15-46.
Kovács András Bálint: Metropolis, Párizs. Budapest, Képzőművészeti Kiadó, 1992. pp. 21-111. Az expresszionista filmkép c. fejezet, pp. 51-77.
Ajánlott irodalom:
Kracauer, Siegfried: Caligaritól Hitlerig. A német film pszichológiai története. Budapest, Magyar Filmintézet, 1991. 5. fejezet: Caligari. pp. 58-70.
Staud Géza: Max Reinhardt. Budapest, Gondolat, 1977. V. fejezet: Álom és valóság határán. pp. 3-96.
Az órához vetítendő film:
Robert Wiene: Dr. Caligari (1920)
<< 2. Film és képzőművészet 1.: A barlangfestményektől a multimédiáig | 4. Film és képzőművészet 3.: Képzőművészet és film kapcsolata a 20-as évek avantgárd irányzataiban >> |