Fogalomtár etika szakosoknak
Phronészisz
Phronészisz: (görög – okosság, eszesség, belátás, eszmélet stb.) Az arisztotelészi etika egyik alapvető terminusa, de kevésbé precízen rögzített jelentésben megtalálható Platón dialógusaiban (vö. pl. Menón 87 e – 88 d), de feltehetőleg használta Szókratész is. Platónnál tulajdonképpen a phronészisz, az episztémé (tudás) és a szophia (bölcsesség) szavak jelentése egybe esik. Ha a tudás vezérli a lélek ill. az ember törekvéseit, akkor jutunk a boldogsághoz (eudaimonia). Tehát az erény (areté) nem más, mint tudás. Arisztotelész viszont megkülönbözteti a fentebb említett három kifejezés értelmét. Nála a phronészisz és az episztémé (tudomány, theoretikus azaz elméleti tudás) különválnak egymástól. A phronészisz a praktikus, avagy gyakorlati tudás. Ugyanis ez az emberi dolgokban való helyes döntés képességére vonatkozik, tehát a mindennapi, konkrét cselekvéssel függ össze, ami pedig mindig egyedi és benne a tapasztalat fontosabb szerepet játszik, játszhat, mint az elmélet. A sztoikus filozófiában a phronészisz, mint erény azoknak a dolgoknak a tudása, amelyeket meg kell tennünk ill., amelyeket nem szabad megtennünk.
Irodalom: Arisztotelész: Nikomakhoszi etika. Bp., 1987.; Arisztotelész: Eudémoszi etika – Nagy etika. Bp., 1975.; R. Elm: Klugheit und Erfahrung bei Aristoteles. Paderborn, 1996.; D. Ross: Arisztotelész. Bp., 1996.
„Szókratész: Vizsgáljuk hát meg egyenként szemügyre véve, milyenek azok a dolgok, amelyek hasznosak számunkra. Az egészség, azt mondjuk, és az erő, és a szépség, no meg a gazdagság; ezeket tartjuk hasznosnak, meg a hozzájuk hasonlókat. Nem? Menón: De igen. Szókratész: De ugyanezekről azt mondjuk, hogy néha ártalmasak is; te talán másképpen mondod, vagy így? Menón: Nem, hanem így. Szókratész: Most nézd csak, hogy e dolgok mindegyike mitől vezettetve válik hasznunkra, s mitől vezettetik, amikor ártalmas? Vajon nem akkor használ-e, amikor helyesen élünk vele, és akkor árt, amikor nem? Menón: Minden bizonnyal. Szókratész: Most pedig még a lélek szerint is vizsgáljuk meg. Van valami, amit józanságnak hívsz, és igazságosságnak, és bátorságnak, és jó felfogóképességnek, meg emlékezőtehetségnek, és nagyvonalúságnak, meg más effélék? Menón: Hogyne. Szókratész: Vizsgáld csak meg, hogy ezek közül azok, amelyek véleményed szerint nem tudományok, hanem másvalamik, nem olykor ártanak-e, olykor pedig használnak? Például a bátorság, ha nem eszméletből (phronészisz) eredő bátorság, hanem afféle vakmerőség; ugye amikor eszmélet (phronészisz) nélkül merész az ember, akkor árt, amikor pedig eszmélettel (phronészisz), akkor használ? Szókratész: Nemde a józanság is ugyanígy, meg a jó felfogóképesség is; eszmélettel (phronészisz) hasznosak a megtanult és elsajátított dolgok, eszmélet (phronészisz) nélkül pedig ártalmasak? Menón: Pontosan így van. Szókratész: Nemde általában a lélek minden törekvése és kitartása, ha eszmélet (phronészisz)vezérli, boldogsághoz vezet, ha pedig esztelenség, az ellenkezőjéhez? ... Ha tehát az erény a lélekben meglevő valami, és szükségképpen hasznos, eszméletnek (phronészisz) kell lennie, mivel az összes lelki dolgok önmagukban se nem hasznosak, se nem ártalmasak, hanem aszerint, hogy eszmélettel (phronészisz)társulnak-e vagy esztelenséggel, válnak károssá, illetve hasznossá. E szerint az elgondolás szerint tehát az erénynek, minthogy hasznos, eszméletnek (phronészisz) kell lennie.,, (Platón: Menón 87 e – 88 d) „A tudományos megismerés a tudományosan megismerhetőre vonatkozik, azaz arra, amit bizonyítás és érvelés segítségével lehet megismerni, a belátás (phronészisz) pedig azokra a tettekre, amelyeket választani és elkerülni egyaránt lehet, és amelyekkel kapcsolatban tőlünk függ az is, hogy megtegyük, és az is, hogy ne tegyük meg. A megalkotás és a megcselekvés folyamatában nem azonos az "alkotó"- és a "cselekvő"-elem. Az alkotások esetében ugyanis az alkotótevékenység mellett létezik még egy másik cél, például az építőtevékenység mellett, minthogy házalkotást jelent, a létrehozó folyamat mellett ott van még célként a ház is. Hasonlóképpen az ácsmesterség és a többi alkotó mesterség esetében. A cselekvő elem esetében azonban a cselekvés folyamata mellett nem áll semmi egyéb cél, például a lant játék esetében nincs semmi egyéb cél, hanem éppen az a célunk: a tevékenység és a cselekvés. Nos hát, a cselekvésre és a megcselekedett dolgokra a belátás vonatkozik, az alkotásra és a megalkotott dolgokra meg a mesterség. A mesterségbeli képesség ugyanis inkább a megalkotandó, mint a megcselekedni való dologra vonatkozik. Így hát a belátás: egy bizonyos lelki alkat, ami azok elhatározására és megcselekvésére vonatkozik, amely dolgok megtétele vagy meg nem tétele rajtunk múlik - mindarra, ami a hasznosra irányul. … Azonos-e vajon a belátás és a bölcsesség, vagy nem? A bölcsesség tárgyai ugyanis a bizonyítható és mindig ugyanúgy létező dolgok, a belátás viszont nem ezekre, hanem a változásban levő dolgokra vonatkozik. Ezt úgy értem, hogy például az egyenes vagy domború és a homorú és más effélék mindig azonosak; a hasznossal azonban már korántsem áll úgy a dolog, hogy az sohasem változnék meg, mert igenis változik, és most ez az, ami hasznos, de holnap már nem; az egyiknek hasznos, a másiknak nem, így hasznos, úgy viszont nem. A hasznos dolgokra tehát a belátás vonatkozik, ám a bölcsesség nem vonatkozik rá. A bölcsesség és a belátás tehát különbözőek.” (Arisztotelész: Nagy etika 1197a1-20)
„Az okosságról (phronészisz) úgy alkothatunk magunknak véleményt, ha előbb tisztába jövünk avval, hogy kit nevezünk okos embernek. Az okos ember jellemző tulajdonságának azt tartjuk, hogy jól meg tudja fontolni mindazt, ami neki jó és hasznos; éspedig nemcsak részlegesen, pl. hogy mi felel meg egészségének és testi ereje fenntartásának, hanem általában véve, hogy mi válik javára a jó élet szempontjából. Erre mutat az, hogy akkor mondunk valakit valamiben okosnak, ha komoly erkölcsi cél érdekében alkalmazza a helyes mérlegelést, oly dolgokban, amelyekkel kapcsolatban mesterségről nem beszélhetünk. Tehát általános értelemben is azt mondhatjuk okos embernek, aki mindent jól megfontol. Viszont senki sem fontolgat olyasmit, amit másként, mint ahogy van, nem is lehet; sem pedig olyasmit, amit lehetetlen neki megtennie. Ha tehát a tudományos megismerés bizonyítással van összekötve, viszont arra, aminek a legfőbb okai másképp is lehetnek, mint ahogy vannak, nem alkalmazható a bizonyítás (mert hiszen minden ilyen jelenség másképp is lehet, mint ahogy van) - s ha olyasmi nem lehet a megfontolás tárgya, ami szükségszerűség folytán van meg: akkor az okosság nem lehet azonos sem a tudománnyal, sem a mesterséggel; a tudománnyal azért nem, mert a cselekvés tárgya másképp is lehet, mint ahogy van; a mesterséggel pedig azért nem, mert a cselekvés és a létrehozás másnemű fogalmak. Tehát csak egy lehetőség marad: az okosság gondolkodással párosult cselekvő, igaz lelki alkat, mely arra irányul, ami az embernek jó vagy rossz.” (Arisztotelész: Nikomakhoszi etika VI 5, 1140a28-b9)
K. Cs.
<< Perspektívizmus | Racionális választás elmélete >> |