A film és társművészetei
6. Film és építészet
Téma: hogyan jelenik meg az építészet, az épített környezet a filmben a különböző korokban,
film és város viszonya a filmtörténetben
I. Film és város kapcsolatának eredete
a film kezdetei: a városi élet intenzitását rögzíti a film:
Lumiére: A vonat érkezése (1895) mozgókép: vonaterkezes
Félicien Trewey: The Empire, Leicester Sq., London (1896) mozgókép: The Empire
a legkorábbi városfelvételek:
Leeds, 1888: Louis Le Prince fr. feltaláló ablakából Leeds egy igen forgalmas hídját filmezi - a feltaláló berendezéseivel együtt 2 év múlva egy utazás során rejtélyes módon eltűnt
Berlin, 1895: A Skladanowsky testvérek filmezik a várost - első nyilvános vetítésüket 1895. nov. 1-jén tartják Berlinben.
Fritz Lang: Metropolis (1927)
A korabeli modern építészet egyik példája: az 1920-as években épült lakótelep Frankfurt am Main-ban
kép: Ernst May_Frankfurt
Ruttmann: Berlin, egy nagyváros szinfóniája (1927) - egy nagyváros egy hétköznapjának költői ábrázolása
Dulac: A kagyló és a lelkész (1927) - a nagyváros mint pszichedélia
Vertov: Ember a felvevőgéppel (1928) - Oroszország különböző részein készült felvételek, a forradalom képi megjelenítése a város képével összefüggésben
az „emberi szem a városban" téma máig érvényes megfogalmazása
a film eleje: Odessza ébredése
Diktatúrák / diktátorok / város:
Sztálin Moszkva átalakítására törekvő gigászi terveinek filmes dokumentálását Alexander Medvedkin végezte
Hitler Berlint akarta átalakítani
mindkét terv megvalósítatlan maradt
A második világháború alatt a városok képei = dokumentum-híradók képei
ezek a pusztulás képei - főként a lebombázott Németország városainak képei dominálnak →
Rossellini: Németország, nulla év (1947)
mozgókép: Németorszag 0 év
II. A város képe az európai filmművészetben
a második világháború után Európában a lerombolt városok helyén hatalmas lakónegyedek épülnek - elidegenedést sugallnak
a háború utáni filmkészítők: a város mint a romlás képe, mint kihalt pusztaság
Európa képzetét teljesen újra kellett teremteni
Rossellini: Róma: nyílt város (1945)
Rossellini: Németország, nulla év (1947)
Vittorio de Sica: Biciklitolvajok (1948) - a főhős a távoli külvárosból nem ér be a városi munkába bicikli nélkül, ha nincs bicikli, akkor a reménytelen és kiúttalan külvárosban reked (egy olyan hatalmas lakóblokkban, amik a háború utáni Európában mindenfelé épültek)
a külváros a feszültségek és a negatív jelenségek terepe
Jacques Tati: Playtime (1967) - a modernista építészet jellegzetességeinek szatirikus rajza
mozgókép: Playtime1, 2, 3, 4
A korabeli modern építészet formavilága: Le Corbusier
képek: Le Corbusier (8 db)
60-as évek:
a 20-as évek óta először újra az extravagancia, a szabadosság terepe lesz a város: Godard, Tony Richardson, Makavejev filmjeiben
a társadalomból kivonulók, a szexuális extravagancia terepeként is a város jelenik meg
1968-ban a városok képe a filmeken ismét a felfordulásokkal kapcsolódik össze
Antonioni városi figurái: elidegenedés, otthontalanság (Napfogyatkozás, Éjszaka...)
a város a 60-as években sokszor a melankólia helyszíne:
Malle: Zazi a metróban (1960)
a város képei mint vizuális felkiáltójelek
a film amerikai dizájnere (William Klein) a korszakban város-fotóalbumairól híres
képek: Klein1, 2, 3, 4
A francia újhullám arculatát alapvetően meghatározzák Párizs képei
Truffaut: 400 csapás (1959)
mozgókép: 400 csapas1, 2, 3
Godard: Éli az életét (1962) - Nana bukása és halála kihalt, rideg városi tájképek háttere előtt jelenik meg
Fellini: Édes élet (1960) - a nyitó jelenetben a régi és az új találkozása a városi építészetben
Fellini: Róma (1972) - a rendező látomásos vallomása a városról
III. Fiktív városvíziók
Ridley Scott: Szárnyas fejvadász (1982)
Tarkovszkij: Solaris (1972) - Tokió mint a sci-fi és a jövő városa - hallucinatorikus jellege
IV. A Távol-Kelet metropoliszainak képe a kortárs filmben
Wong Kar-wai: Csunking expressz (1994)
Wong Kar-wai: 2046 (2004)
Sofia Coppola: Lost in Translation (2003)
Lau Wai-Keung - Mak Siu-Fai: Szigorúan piszkos ügyek (2002)
Irodalomjegyzék:
Kiemelt szövegek:
Kassák Lajos: Az abszolút film. Berlin: A nagyváros szinfóniája. In: Peternák Miklós (szerk.): F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Budapest: Képzőművészeti Kiadó, 1991. pp. 98-107.
A Filmvilág „Városvíziók" című összeállítása (2002/9.) pp. 4-15.
Hirsch Tibor: Vészkijáratok. Jancsó Budapestje. Filmvilág (2002/6.) pp. 20-22.
Retró, posztmodern, high-tech. Fiatal operatőrök Budapestről. Filmvilág (2005/3.) pp. 4-8.
Ajánlott olvasmányok:
Heath, Stephen: Narratív tér. In: Kovács András Bálint (vál.): A kortárs filmelmélet útjai. Budapest: Palatinus Kiadó, 2004. pp. 119-181.
Barber, Stephen: Projected Cities: Cinema and Urban Space. Reaktion Books, 2002.
Lamster, Mark (ed.): Architecture and Film. Princeton Architectural Press, 2000.
Shiel, Mark-Fitzmaurice, Tony (eds.): Screening The City. Verso, 2003.
Az órához vetítendő film:
Film: Fritz Lang: Metropolis (1927)
<< 5. Film és képzőművészet: Peter Greenaway | 7. Film és zene 1.: A zenei szerkesztés a filmben, a filmzene >> |