1. Filmelmélet bibliográfia
Klasszikus filmelmélet
Filmelmélettörténet: Klasszikus filmelmélet
Bibliográfia
(Összeállította: Vincze Teréz)
A mozgókép elmélete a kezdetektől az első filmelméleti munkákig
Kiemelt szövegek:
Nemeskürty István: A mozgókép esztétikája a kezdetektől az első filmelméleti
könyvekig (1907–1915). In: Filmtudományi Szemle 1. Budapest: Magyar
Filmtudományi Intézet, 1972. pp. 41–64.
A sajátság természetrajza – források. Filmspirál 2 (II. évf. 1996/1. szám) pp. 1–66.
Lukács György: A film poétikája. In: Lukács: Ifjúkori művek. Budapest: Magvető, 1977. pp. 594–600.
Ajánlott szövegek:
Gad, Urban: Der Film. Seine Mittel – seine Ziele. Berlin: Schuster–Loeffler, 1921.
Lindsay, Vachel: The Art of the Moving Picture. New York: Macmillan, 1916.
Másodlagos irodalom:
Wolte, Glenn J.: Vachel Lindsay. The Poet As Film Theorist. New York: Arno Press, 1973.
Korai francia filmelmélet (az impresszionisták és a „tiszta film”)
Kiemelt szövegek:
A sajátság természetrajza – források. Filmspirál 2 (II. évf. 1996/1. szám) pp. 1–66.
[Különösen: Moussinac: A film ritmusa, Luis Delluc: A film művészete, Fotogénia.]
A sajátság természetrajza – források. Filmspirál 3 (II. évf. 1996/3. szám) pp. 73–98. [Különösen: Jean Epstein: Néhány szó a fotogéniáról; Germaine Dulac: A valódi mozgófénykép.]
Canudo, Ricciotto: Álomgyár. Filmspirál 15–16 (IV. évf. 1998/5–6. szám)
Ajánlott szövegek:
Canudo, Ricciotto: A hét művészet kiáltványa. Budapest: MFI, kézirat.
Canudo, Ricciotto: A hetedik művészet esztétikája. Budapest: MFI, 1961.
Delluc, Louis: Écrits cinématographiques I.: Le Cinéma et les Cinéastes. Párizs: Cinémathèque Française, 1985.
Delluc, Louis: Écrits cinématographiques II.: Cinéma et Cie. Párizs: Cinémathèque Française, 1986. Magyar fordítás kéziratban a Filmintézetben.
Epstein, Jean: Filmművészeti tanulmányok. Budapest: MFI, 1962.
Epstein, Jean: L'esprit du cinéma. Genf–Párizs: 1955.
Kessler, L.: Fotogénie en physionomie. Versus (1991) no. 1. pp. 64–80.
Leprophon, Pierre: Jean Epstein. Paris: Seghers, 1964.
Magny, Noël: 1896–1930. Premiers écrits: Canudo, Delluc, Epstein, Dulac. CinémAction (July 1993) no. 60. pp. 14–25.
Moussinac, Leon: Kézikönyv a rendezésről. Budapest: Magyar Színházi Intézet, 1962.
Moussinac, Léon: La naissance du cinéma. Paris, 1924. Magyar fordítás kéziratban a Filmintézetben.
Tarriol, Marcel: Louis Delluc. Budapest: MFI, kézirat.
Avantgard filmelméletek (absztrakt film, futurizmus, szürrealizmus, dada)
Kiemelt szövegek:
A futurista film kiáltványa. Metropolis (1997 tél – 1998 tavasz) pp. 10–12.
Hans Richter: A dada és a film. Metropolis (2000/3.) pp. 44–46.
Horak, Jan-Christopher: Hans Richter koncepciója a filmnyelvről. Filmspirál 6
(III. évf. 1997/1. szám) pp. 50–57.
Moholy-Nagy László: Az új film problémái. In: uő.: A festéktől a fényig. Bukarest: Kriterion, 1979. pp. 61–75. [A szöveg bővebb/más változata: Moholy-Nagy László: Látás mozgásban. Budapest: Műcsarnok–Intermédia, 1996. Mozgó képek című fejezet. pp. 271–284.]
Eggeling, Viking: Elvi fejtegetések a mozgóművészetről. In: Peternák Miklós (szerk.): F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Budapest: Képzőművészeti Kiadó, 1991. pp. 62–65.
Bandi, Nicolas: Viking Eggeling „Diagonális szimfóniája”. In: Peternák Miklós (szerk.): F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai. Budapest: Képzőművészeti Kiadó, 1991. pp. 66–74.
Ajánlott szövegek:
A Metropolis futurizmus és film tárgyú összeállítása (1997 tél – 1998 tavasz).
A Metropolis dada és film tárgyú összeállítása (2000/3.).
Moholy-Nagy László: Festészet, fényképészet, film. Budapest: Corvina, 1978.
Moholy-Nagy László: Látás mozgásban. Budapest: Műcsarnok–Intermédia, 1996.
Richter, Hans: A film mint eredeti művészeti ág. Budapest: MFI, kézirat.
Hoffmann, Hilbart–Schobert, Walter (szerk.): Hans Richter. Malerei und Film. München: Deutsches Filmmuseum, 1989.
Horak, Jan-Christopher: Hans Richter koncepciója a filmnyelvről. Filmspirál 3 (1997) no. 1. pp. 50–57.
Az orosz formalisták és az orosz montázselmélet (Eisenstein, Vertov, Kulesov, Pudovkin)
Kiemelt szövegek:
Vertov, Dziga: A filmszemtől a rádiószemig. In: Vertov: Cikkek, naplójegyzetek, gondolatok. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet, 1973. pp. 132–145.
Eisenstein, Szergej: Montázstípusok. In: Eisenstein: Forma és tartalom I. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet, 1964. pp. 111–123.
Eisenstein: A forma materialista megközelítésének kérdéséhez. In: Eisenstein: Válogatott tanulmányok. Budapest: Áron Kiadó, 1998. pp. 63-70.
Eisenstein: A filmforma dialektikus megközelítése. In: Eisenstein: Válogatott tanulmányok. Budapest: Áron Kiadó, 1998. pp. 115–131.
Eisenstein: Montázs 1938. In: Eisenstein: Válogatott tanulmányok. Budapest: Áron Kiadó, 1998. pp. 151–184.
Kulesov, Lev: A montázs mint a filmművészet alapja. In: Kulesov: Filmművészet és filmrendezés. Budapest: Gondolat, 1985. pp. 86–98.
Pudovkin, Vszevolod: A montázs. In: Pudovkin: A filmrendező és a filmszínész művészete. Budapest: Gondolat, 1965. pp. 86–102.
Ajánlott szövegek:
A Metropolis Eisenstein-összeállítása (1998/ősz).
Bárdos Judit: Az attrakciók montázsától az intellektuális film elméletéig. Metropolis (1998 ősz) pp. 64–76.
Bárdos Judit: Eisenstein – művészet és elmélet. In: Eisenstein: Válogatott tanulmányok. Budapest: Áron Kiadó, 1998. pp. 7–31.
Barna, Yon: Eisenstein. Bloomington: Indiana University Press, 1973.
Bókay Antal – Vilcsek Béla (szerk.): A modern irodalomtudomány kialakulása. Szöveggyűjtemény. Budapest: Osiris, 1998. Az orosz formalizmus. pp. 213–319.
Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Budapest: Osiris, 1997. Az orosz formalizmus. pp. 156–172.
Denkin, Harvey: Linguistic Models in Early Soviet Cinema. Cinema Journal 17 (Fall 1977) no. 1. pp. 1–13.
Dziga Vertov: Kinokok. Fordulat. In: Vertov: Cikkek, naplójegyzetek, gondolatok. Budapest: MFIFA, 1973. pp. 18–34.
Eichenbaum, Borisz (szerk.): A film poétikája. Budapest: MFI, 1978.
Eisenstein, Szergej Mihailovics: A filmrendezés művészete. Budapest: Gondolat, 1963.
Eisenstein, Szergej Mihailovics: Forma és tartalom. Budapest: MFI, 1964.
Kulesov, Lev: A filmművészet és a filmrendezés alapjai. Budapest: MFI, 1979.
Levaco, R.: Eikhenbaum, Inner Speech and Film Stylistics. Screen 15 (Winter 1974–75) pp. 47–58.
Mitry, Jean: Eisenstein. Budapest: MFI, 1960.
Nánay Bence – Vasák Benedek Balázs: Túl a montázson. Metropolis (1998 ősz) pp. 6–11.
Newcomb, James: Eisenstein's Aesthetics. Journal of Aesthetics and Art Criticism (Summer 1974)
Nyizsnyij, V. B.: Eisenstein rendezői óráin. Budapest: MFI, 1963.
Petric, Vlada: Dziga Vertov as Theorist. Cinema Journal 18 (Fall 1978) no. 1. pp. 29–44.
Polan, Dana B.: Eisenstein as Theorist. Cinema Journal 17 (Summer 1977) no. 1. pp. 14–29.
Potamkin, Harry Alan: Eisenstein and the Theory of the Cinema. Hound and Horn (1933) no. 7.
Pudovkin, Vszevolod Illiarionovics: A film technikája. Budapest: Bolyai Akadémia, 1944.
Pudovkin, Vszevolod Illiarionovics: A filmrendező és a filmszínész művészete. Budapest: Gondolat, 1965.
Vertov, Dziga: Cikkek, naplójegyzetek, gondolatok. Budapest: MFI, 1973.
Yampolsky, Mikhail: Kuleshov's Experiments and the New Anthropology of the Actor. In: Richard Taylor–Ian Christie: Inside The Film Factory. New Approaches to Russian and Soviet Cinema. London: Routledge, 1991. pp. 31–50. jegyz. pp. 220–221.
Zalán Vince (szerk.): Eisenstein, a művészet forradalmára. Budapest: MFI, 1973.
Formalista filmelméletek: Hugo Münsterberg, Rudolf Arnheim, Balázs Béla
Kiemelt szövegek:
Münsterberg, Hugo: A film – pszichológiai tanulmány. Filmspirál 20 (V. évf. 1999/4. szám) pp. 34–72.; Filmspirál 21 (V. évf. 1999/5. szám) pp. 126–137.
Arnheim, Rudolf: A film mint művészet. Budapest: Gondolat, 1985. pp. 17–38.
Balázs Béla: Látható ember. A film szelleme. Budapest: Gondolat, 1984. Különösen: A közelkép. pp. 52–61. A tárgyak arca. pp. 62–69. A képvezetés. pp. 89–100. A vágás. pp. 159–171.
Ajánlott szövegek:
Hevesy Iván: A filmjáték esztétikája és dramaturgiája. Budapest: Athenaeum, 1925.
Spottiswoode, Raymond: A Grammar of Film. London: Faber, 1952.
Rudolf Arnheim
Amengual, Barthélémy: Un martyr de l’esthétique Rudolf Arnheim. Cinéma (1974) no. 183. pp. 51–60.
Arnheim, Rudolf: A film és a tömegek. In: Bíró Yvette–Nemeskürty István (szerk.): Film és társadalom. Budapest: MFI, kézirat.
Arnheim, Rudolf: A film mint művészet. Budapest: MFI, 1962, 1985.
Arnheim, Rudolf: Alak és művészet. Budapest: MFI, kézirat.
Arnheim, Rudolf: Toward a Psychology of Art. Berkeley: University of California Press, 1966.
Arnheim, Rudolf: Vizuális élmény: az alkotó látás pszichológiája. Budapest: Gondolat, 1979.
Schubert, K.: Psychologoische Sichten auf theoretische Arbeiten von Arnheim und Balázs. Film und Fernsehen 39 (1988) no. 34. pp. 138–148.
Balázs Béla
Balázs Béla: A film. Budapest: Gondolat, 1961.
Balázs Béla: Látható ember. A film szelleme. Budapest: Gondolat, 1984.
Balázs Béla: Schriften zum Film. I–II. Budapest: Akadémiai–Berlin: Henschelverlag–München: Carl Hanser Verlag, 1982, 1984.
Balázs Béla: Válogatott cikkek és tanulmányok. Budapest: Kossuth, 1968.
Fehér Ferenc: Balázs Béla. Filmkultúra 5 (1969) no. 3. pp. 75–79.
Karcsai Kulcsár István (szerk.): A film költészete. Az útkereső Balázs Béla. Budapest: MFI–Múzsák, 1984.
Musil, Robert: Balázs Béla. Filmkultúra 5 (1969) no. 3. pp. 80–84.
Schubert, K.: Psychologoische Sichten auf theoretische Arbeiten von Arnheim und Balázs. Film und Fernsehen 39 (1988) no. 34. pp. 138–148.
Filmelméleti realizmus: André Bazin, Siegfried Kracauer
Kiemelt szövegek:
Bazin, André: A fénykép ontológiája. pp. 16–23., A filmnyelv fejlődése. pp. 24–43., Tilos a montázs. pp. 48–59. A filmművészeti realizmus és az olasz iskola a felszabadulás után. pp. 369–396. In: Bazin: Mi a film? Budapest: Osiris, 1995.
Kracauer, Siegfried: A film elmélete: a fizikai valóság feltárása I-II. Budapest: Filmtudományi Intézet, 1964. (Előszó. pp. 7–18., A fizikai lét megragadása. pp. 91–126., Eredendő rokonságok. pp. 127–156.)
Ajánlott szövegek:
Benjamin, Walter: A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában. (Barlay László ford.) In: Benjamin: Kommentár és prófécia. Budapest: Gondolat, 1969. pp. 301–224.
Auerbach, Erich: Mimézis. A valóságábrázolás az európai irodalomban. Budapest: Gondolat, 1985.
Grierson, John: Dokumentumfilm és valóság. Budapest: MFI, 1962.
Bordwell, David: Camera Movement. New York: 1979.
Barthes, Roland: The Realistic Effect. Film Reader (1978) no. 3. pp. 131–135.
André Bazin
Bazin, André: Mi a film? Budapest: Osiris, 1995.
Bazin, André: Válogatott filmesztétikai tanulmányok. Budapest: MFI, 1961.
Bazin, André: Qu'est-ce que le cinéma I–III. Paris: Cerf, 1959, 1960, 1962.
Andrew, Dudley J.: Realism and Reality in Cinema: The Film Theory of André Bazin. Des Moines: University of Iowa, 1972.
Andrew, Dudley J. (szerk.): Wide Angle (1987) no. 7. Bazin-különszám.
Cadbury, William: The Cleavage Plane of André Bazin. Journal of Modern Literature (Spring 1973)
Henderson, Brian: The Structure of André Bazin's Thought. Film Quarterly 24 (Summer 1972) no. 4. pp. 18–27.
Magny, Joël: 1945–1958. Le septiéme art salon André Bazin. CinémAction (July 1991) no. 60. pp. 56–69.
Magny, Joël: 1953–1968. De la ’mise en scéne’ á la ’politique des auteurs’. CinémAction (July 1991) no. 60. pp. 86–91.
Novák Zoltán: André Bazin filozófiája és filmelmélete. Filmkultúra 18 (1981) no. 3. pp. 81–94.
Trope, Zippora: A Critical Application of André Bazin’s Mise en Scéne Theory. Ann Arbor: University of Michigan, 1974.
Williams, Christopher: Bazin on Neorealism. Screen 14 (Winter 1973–74) no. 4. pp. 61–68.
Siegfried Kracauer
Kracauer, Siegfried: A film elmélete. A fizikai valóság feltárása I–II. Budapest: MFI, 1964.
Kracauer, Siegfried: Caligaritól Hitlerig. A német film pszichológiai története. Budapest: MFI, 1993.
Hansen, Miriam: ”With Skin and Hair”. Kracauer’s Theory of Film, Marseille 1940. Critical Inquiry 19 (Spring 1993) pp. 437–469.
Lethen, Helmut: Sichtbarkeit. Kracauers Liebeslehre. In: Kessler, Michael–Levin, Thomas Y.: Siegfred Kracauer. Neue Interpretationen. Tübingen: 1990. pp. 195–228.
New German Critique (Fall 1991) no. 54. Kracauer-különszám.
Francia filmelmélet a második világháború után: filmológia, Jean Mitry
Kiemelt szövegek:
Cohen-Séat, Gilbert: A film filozófiájának tételei (Előszó, A kutatás tárgya). In: Cohen-Séat és a filmológia. Filmművészeti Könyvtár 67. Budapest: Filmtudományi Intézet, 1983. pp. 59–78.
Mitry, Jean: A film esztétikája és pszichológiája. Filmművészeti Könyvtár 35. Budapest: Filmtudományi Intézet, 1968. (A kép mint jel. pp. 86–102., Részvétel és azonosulás. pp. 156–170., A montázs pszichológiája. pp. 334–367.)
Ajánlott szövegek:
Andrew, D.: The Neglected Tradition of Phenomenology in Film Theory. Wide Angle II. (1978) no. 2.
Bataille, R.: Kinematografikus nyelvtan. Filmspirál II. (1996) 4. sz. pp. 70–81.
Fraisse, P.–Montmollin, G. de: Hogyan emlékszünk a filmekre? Filmspirál III. (1997) no. 1. pp. 27–49.
Lowry, E.: Filmology. History of a Problematic. Quarterly Review of Film Studies X. (1985) no. 1. pp. 7–21.
Metz, Ch.: A Profile of Étienne Souriau. On Film (1985) no. 12. pp. 5–18.
Souriau, É.: Filmológia és összehasonlító esztétika. Filmspirál III. (1997) no. 2. pp. 25–55.
Szilágyi G. (szerk.): Cohen-Séat és a filmológia. Válogatott tanulmányok. Budapest: MFI, 1983.
Strukturalizmus és filmszemiotika
Kiemelt szövegek:
Metz, Christian: A denotáció problémái. pp. 73–99., A film strukturális vizsgálata. pp. 101–115. In: Hoppál Mihály – Szekfű András (szerk.): A mozgókép szemiotikája. Budapest: MRT TK Szakkönyvtára, 1974.
Ajánlott szövegek:
Brewster, B.: Structuralism in Film Criticism. Screen XII. (1971) 1. sz.
Bujdosó D. (szerk.): Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény II. A film. Budapest: Tankönyvkiadó, 1989.
Cegarra, M.: Cinema and Semiology. Screen XIV. (1973) 1–2. sz.
Cook, D.: Some Structural Approaches to Cinema. A Survey of Models. Cinema Journal XIV. (1975) no. 3.
Eichenbaum, Borisz: A „formális módszer” elmélete. In: Bókay –Vilcsek (szerk.): A modern irodalomtudomány kialakulása. Budapest: Osiris, 1998. pp. 248–267.
Gráfik I.–Voigt V. (szerk.): Kultúra és szemiotika. Tanulmánygyűjtemény. Budapest: Akadémiai, 1981.
Hankiss E. (szerk.): Strukturalizmus. I–II. Budapest: Európa, 1981.
Hoppál M.–Szekfű A. (szerk.): A mozgókép szemiotikája. Budapest: TKK, 1974.
Horányi Ö. (szerk.): A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok. Budapest: TKK, 1982.
Horányi Ö.: Adalékok a vizuális szöveg elméletéhez. Általános Nyelvészeti Tanulmányok, 1974. no. 11. pp. 143–165.
Horányi Ö.–Szépe Gy. (szerk.): A jel tudománya. Budapest: Gondolat, 1975.
Levi-Strauss, Claude: A mítoszok strukturális elemzése. In: Bókay Antal – Vilcsek Béla (szerk.): A modern irodalomtudomány kialakulása. Budapest: Osiris, 1998.
Metz, Christian: Válogatott tanulmányok. Budapest: MFI, 1978.
Novell-Smith, G.: Cinema and Structuralism. 20th Century Studies (1970) no. 3.
Peirce, Charles S.: A jelek felosztása. In: Horányi Özséb – Szépe György (szerk.): A jel tudománya. Budapest: Gondolat, 1975.
Saussure, Ferdinand de: Bevezetés az általános nyelvészetbe. In: Bókay–Vilcsek (szerk.): A modern irodalomtudomány kialakulása. Budapest: Osiris, 1998. pp. 408–417.
Szekfű A.: A filmszemiotikáról. Rádió és Televízió Szemle III. (1971) no. 3. pp. 51–68.
Whittock, T.: Nyelv, metafora és a filmkép. Filmspirál III. (1997) no. 4. pp. 47–73.
Wollen, P. (szerk.): Working Papers on the Cinema. Sociology and Semiology. London: BFI, (é. n.).
Worth, S.: Filmszemiotikai problémák. In: Hoppál Mihály–Szekfű András (szerk.): A mozgókép szemiotikája. Budapest: MRT TK Szakkönyvtára, 1974. pp. 201–248.
Christian Metz
Metz, Christian: Válogatott tanulmányok. Budapest: MFI, 1978.
Metz, Ch.: A film szemiotikai elméletéből. (ford. Berkes S.) In: Metz: Válogatott tanulmányok. pp. 21–310., különösen pp. 219–267.
Metz, Ch.: Szubjektív beállítás, szubjektív hang: a "nézőpont" kérdése. (ford. Szilágyi G.) Filmkultúra XXVII. (1991) no. 1. pp. 4–16.
Metz, Ch.: A filmművészet strukturalista megközelítése. Kodifikációs szintek. In: Bujdosó D. (szerk.): Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény II. A film. Budapest: Tankönyvkiadó, 1989. pp. 71–76.
Metz, Ch.: Budapesti előadások. Filmspirál I. (1995) no. 1.
Metz, Ch.: Metafora/metonímia, avagy a képzeletbeli referens. (ford. Józsa P.) Filmspirál II. (1996) no. 3. és Filmspirál II. (1996) no. 4. pp. 2–42. és Filmspirál III. (1997) no. 1. pp. 2–26.
A szerzői elmélet
Kötelező szövegek:
Astruc, Alexandre: Egy új avantgarde születése: a kamera mint töltőtoll. In: Kép–Mozgókép–Kultúra. Fejezetek a filmesztétikából. Budapest: Múzsák Közművelődési Kiadó, é.n. pp. 133–137.
Truffaut, François: A szerzők politikája. In: François Truffaut. Budapest: Osiris, 1996. pp. 67–74.
Bazin, André: A filmalkotó személyiségéről. In: Bazin: Mi a film? Budapest: Osiris, 1995. pp. 60–76.
Naremore, James: Szerzőiség és a filmkritika kultúrpolitikája. (Vajdovich György ford.) Metropolis (2003) no. 4. pp. 42–53.
Barthes, Roland: A szerző halála. In: Barthes: A szöveg öröme. Irodalomelméleti írások. Budapest: Osiris, 1996. pp. 50–55.
Ajánlott szövegek:
A Metropolis Szerzői elméletek című száma (2003/4.).
Truffaut, François: Une Certaine Tendance du Cinema Français. In: Cahiers du cinéma (1954) no. 31., az interneten: http://iihm.imag.fr/truffaut/unecertainetendance.html
Sarris, Andrew: Notes on the Auteur Theory in 1962. In: Film Culture (1962/63) no. 27.
Foucault, Michel: Mi a szerző? In: Foucault: Nyelv a végtelenhez. Debrecen: Latin Betűk, 2000. pp. 119–145.
Caughie, John (szerk.): Theories of Authorship. London: Routledge, 1981.
Hiller, Jim (szerk.): Cahiers du cinéma. The 1950's. Cambridge: HUP, 1988.
L'état de l'auteur. Hors cadre (1990) no. 8. különszám.
Luhr, William–Lehman, Peter: Authorship and Narrative in the Cinema. New York: Routledge, 1977.
Wollen, Peter: The Auteur Theory. In: Gregory Mast–Gerald Cohen (szerk.): Film Theory and Criticism. New York: Oxford UP, 1985.
Összefoglaló művek, kézikönyvek:
Allen, Richard–Smith, Murray (szerk.): Film Theory and Philosophy. Oxford: Clarendon Press, 1997.
Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories. An Introduction. London–Oxford–New York: Oxford University Press, 1976.
Aristarco, Guido: A filmelmélet története I–II. Budapest: MFI, 1962.
Bíró Yvette: A hetedik művészet. Budapest: Osiris, 1994.
Bordwell, David–Carroll, Noël (szerk.): Post-Theory: Reconstructing Film Studies. Madison: University of Wisconsin Press, 1996.
Bujdosó D. (szerk.): Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény II. A film. Budapest: Tankönyvkiadó, 1989.
Burnett, Ronald F. (szerk.): Explorations in Film Theory: Selected Essays from Cine-Tracts. Bloomington: Indiana University Press, 1991.
Casetti, Francesco: Filmelméletek 1945–1990. Budapest: Osiris, 1998.
Collins, Jim–Radner, Hilary–Preacher Collins, Ava: Film theory goes to the movies. London: Routledge, 1993.
Gledhill, C.–Williams, L. (eds.): Reinventing Film Studies. London: Arnold, 2000.
Hill, John–Church Gibson, Pamela (eds.): The Oxford Guide to Film Studies. New York: Oxford University Press, 1998.
Hoppál M. – Szekfű A. (szerk.): A mozgókép szemiotikája. Budapest: TKK, 1974.
Hollows, J.–Hutchings, P.–Jancovich, M. (eds.): The Film Studies Reader. London: Arnold, 2000.
Lapsley, R.–Westlake, M.: Film Theory. An Introduction. Manchester: MUP, 1988.
Mayne, Judith: Cinema and Spectatorship. Routledge: London, 1993.
Nelmes, Jill (szerk.): An Introduction to Film Studies. Routledge: London, 1996.
Nemes Károly: A filmelmélet változásai. Budapest: Akadémiai, 1981.
Nemes Károly: A szovjet filmelmélet. Budapest: Magyar Filmintézet, 1983.
Nemeskürty István (szerk.): A film ma. Budapest: Gondolat, 1976.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods. I. Berkeley: University of California Press, 1976.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods. II. Berkeley: University of California Press, 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology: A Film Theory Reader. New York: Columbia Univ. Press, 1986.
Stam, Robert: Film Theory. An Introduction. Malden, Mass.–Oxford, UK: Blackwell Publishers Ltd., 2000.
Stam, R.–Burgoyne, R.–Flitterman-Lewis, S. (eds.): New Vocabulaires in Film Semiotics. London–New York: Routledge, 1992.
Stam, Robert–Miller, Toby (eds.): A Companion to Film Theory. Malden, Mass.–Oxford, UK: Blackwell Publishers Ltd., 1999.
Stam, Robert–Miller, Toby (eds.): Film and Theory. An Anthology. Malden, Mass.–Oxford, UK: Blackwell Publishers Ltd., 2000.
Szilágyi Gábor: A film fogalma. A sajátság természetrajza. Budapest: Magyar Filmtudományi Intézet, 1995.
Wollen, P. (szerk.): Working Papers on the Cinema. Sociology and Semiology. London: BFI, (é. n.).
<< 2.2. Ajánlott filmlista a magyar filmtörténet tanulmányozásához | Modern filmelmélet >> |