Kapitánffy István: Platón
Platón gyermekkora és ifjúkori
eszmélkedésének ideje a hosszan elhúzódó és váltakozó szerencsével folyó [peloponnészoszi]
háború idejére esik, de sem a fényes reményeket megcsillantó sikerek, sem a
város kétségbeesett végső erőfeszítése vagy a bukás keserűsége nem hagyott
mélyebb nyomot írásaiban. Előkelő családja biztosította számára azt a nevelést,
amely kijárt a jómódú athéniak gyermekeinek, hogy majd fölnőve a népgyűlés
szónoki emelvényén ő is kivívja a helyét a város vezető politikusai között. Ennek
az életprogramnak nem mond ellent az, amit fiatalkori filozófiai tanulmányairól
– a Hérakleitosz-tanítvány Kratülosznál, aki majd egyik dialógusának címadó
szereplője lesz – és irodalmi kísérleteiről többé-kevésbé hiteles híradásokból
tudunk; az 5. század utolsó évtizedeiben ez már hozzátartozott a bon ton-hoz.
Aminthogy az sem, hogy húszéves korában csatlakozik Szókratész köréhez. Az a
nyolc év, amit vele töltött, és persze még inkább a különös öregember tanítása
és erkölcsi példája meghatározó élmény lett a fiatal Platón számára. Minden
írásának – az egy Törvények kivételével – Szókratész a főszereplője, valamilyen
különös azonosulással Szókratésszal mondatja el a maga legsajátabb gondolatait
is.
De egyelőre erősebb a társadalmi hagyományok
által neki kiosztott szerep hívása: közéleti pályára készül lépni. 404-ben
Athén teljes vereségével véget ért a peloponnészoszi háború, s a győztes Spárta
nyomására fölszámolták a demokratikus intézményeket, és arisztokratikus
kormányzatot vezettek be. Az új rezsim vezetői között ott találjuk Platón
rokonait: unokatestvérét, Kritiaszt és nagybátyját, Kharmidészt. A háború
utolsó éveinek önkényes és anarchikus demokrata kormányzása után Platón egy
egészségesebb újrakezdés lehetőségét láthatta, s ebből maga is ki akarta venni
a részét. Illúziója nem tartott soká. Az arisztokraták szélsőséges és
törvénytelen terrorja elriasztotta őt attól, hogy csatlakozzék hozzájuk.
Szókratész is elhatárolta magát tőlük (pedig Kritiasz is a tanítványa volt
fiatal korában), s megtagadta törvénytelen utasításuk (egy ártatlan polgár
letartóztatása) teljesítését.
Az arisztokraták rövid, de véres uralmát a
demokratáknak sikerült megdönteniük. Az új rendszer minél gyorsabb megbékélést
akar, ezért amnesztiát hirdetnek. Platón másodszor is fontolgatja a politikai
pálya megkezdését. És ekkor újabb fordulat: perbe fogják és halálra ítélik
Szókratészt. A véd: istentelenség és az ifjúság megrontása. Szókratész
bizonyosan szerzett magának ellenségeket élete során; ironikus és leleplező
kérdéseivel sok közismert személyt tett nevetségessé. Aligha tévedünk azonban,
ha ennél nagyobb fontosságot tulajdonítunk a per politikai hátterének: az
újonnan berendezkedő demokrácia szélsőséges politikusai az arisztokrata ifjak
barátját, az Athén vesztét okozó Alkibiadész és a véres kezű Kritiasz
tanítómesterét szánták halálra, s csak a három évvel korábbi amnesztia miatt
kellett a vádat oly politikamentesen megfogalmazni.
Bármi volt is a per háttere, Platón soha
többé nem gondolt arra, hogy részt vegyen szülővárosa közéletében. Még ötven
éven át, egészen haláláig athéni polgár maradt, néhány rövid megszakítástól
eltekintve itt élt – de szinte idegenként.
A per után Megarába távozik; talán saját
személyét is veszélyeztetve látta. Nemsokára visszatért Athénba. A magánélet
esztendei következtek. Életének erről a szakaszáról keveset tudunk. Bizonyára
ekkor születtek első írásai. Egy hosszabb utazás zárja le azt az időszakot,
mely Dél-Itáliába, s onnan Szicíliába vezetett. Szürakuszaiban I. Dionüsziosz
udvarában megismerkedett és életre szóló barátságot kötött a zsarnok sógorával,
a fiatal Diónnal.
388-ban “iskolát” alapít Athénban, Akadémosz
félisten ligete és az ott lévő tornacsarnok közelében, az Akadémiát. Valójában
inkább együtt gondolkodó és együtt tanuló ifjak életközössége ez Platón
irányítása alatt. Az ezután következő mintegy húsz év életének legtermékenyebb
kora. Ekkor születnek a legfontosabb és legnagyobb művészi igénnyel kidolgozott
dialógusok: A Menón, a Phaidón, A lakoma és alighanem az Állam legnagyobb része
is.
Csak éppen semmi politika – Athénban. De hogy
az ifjúkori álmok nem múltak el nyomtalanul, azt éppen az Állam bizonyítja. Az
igazságosság mibenlétének vizsgálatánál félig játékos gondolati kísérletként
fölvázolja egy igazságos állam felépítését és nevelési rendszerét.
És egyszer csak alkalom kínálkozik az eszmék
megvalósítására is. Persze nem Athénban, hanem a távoli Szicíliában. I.
Dionüsziosz meghalt. Fiatal és tapasztalatlan fia-utóda mellett Dión a
tanácsadó szerepére számít: ő hívja ifjúkori barátját, s Platón – immár túl
hatvanadik életévén – a szicíliai zsarnok udvarába utazik. A vállalkozás teljes
kudarc. Az uralkodó féltékeny lesz Diónra és száműzi, Platónt félig túszként
még hónapokig visszatartja Szürakuszaiban.
Mégis, néhány év múlva újra hajóra száll
Szicília felé. Most már nem a remények hívják, hanem a kötelességtudat küldi:
ki akarja eszközölni Dión visszahívását. Eredményt most sem ér el, s a
türannosz “vendégszeretetéből” csak a taraszi Arkhütasz – püthagoreus filozófus
és államférfi – közbenjárására sikerül kiszabadulnia. Visszatér Athénba, ott
éri meg Diónnak és társainak visszatérését Szürakuszaiba, a zsarnok elűzését,
majd Dión sikertelen küszködését politikájának ellenfeleivel, s végül azt, hogy
szeretett barátját összeesküvők meggyilkolták – s a merénylet tettese éppen az
Akadémia egyik korábbi tagja, Kallipposz.
A szicíliai közjáték alatt és főképp utána
írja öregkori műveit. A gondolkodón nem fogott az idő, de a költői alkotóerő
mintha kiapadt volna: stílusa megfáradt, körülményessé vált, elvesztette a
korábbi dialógusok könnyed báját, elegáns szellemességét. Nyolcvanegy éves
korában halt meg, az Akadémia közelében temették el.
Az Akadémia túlélte alapítóját. Hosszú,
mintegy kilencszáz éves fennállása – csak 529-ben tiltotta be további működését
I. Iustinianus császár – a platóni filozófia ókori továbbélésének és –
természetesen – változó értelmezésének története. De Platón hatása nem ér véget
az ókorral: tovább élt a keresztény egyházatyák tanításában, a latin egyházban
főképp Szent Ágostonnál, Bizáncban pedig az Areopagita Szent Dénes álnéven író
misztikus írásai révén. A keresztény írók platónizmusa a késő antik
újplatónikusok tanítása volt. Az újkor hajnalán az itáliai reneszánsz Platón
újrafelfedezésének kora is volt, mely a firenzei platónista akadémia
alapításával tetőzött.
Platón iskolájának köszönhetjük írásainak
fennmaradását is. Ők gyűjtötték össze és gondozták a hagyatékot. Valószínűleg
tőlük származik a platóni iratoknak négyes csoportokba – tetralógiákbatetralogiákba
– való rendezése. A corpus Platonicum – a platóni iratok gyűjteménye – kilenc
tetralógiábóltetralogiából és egy több műből álló függelékből áll. A
tetralógiákbatetralogiákba rendezett harminchat mű között egy beszédet
találunk, az ApológiátApologiát, harmincnégy dialógust és végül egy tételként
tizenhárom levelet. A függeléket már a kéziratok nem platóni eredetűnek jelölik
meg.
Platón az első olyan ókori filozófus,
egyáltalán az első olyan európai filozófus, akinek teljes művei fönnmaradtak,
sőt nagy valószínűséggel mondhatjuk, hogy minden műve ránk maradt. Tanítványai
még a befejezetlen Kritiasz-t is fölvették a gyűjteménybe. Más kérdés, hogy a
gyűjtemény valamennyi darabja hiteles-e. Már az ókorban előfordult, hogy
egy-egy mű hitelességét kétségbe vonták; az újabb kutatások eredményeként
kialakult konszenzust követtük akkor, amikor kiadásunkba nem vettük fel a
következő munkákat: az egész negyedik tetralógiáttetralogiát (vagyis az
Alkibiadész maiort és minort, az Amatoresz és a Hipparkhosz című dialógusokat),
továbbá a Minószt, a Kleitophónt és az Epinomiszt.
A corpus Platonicumban az iratok
elrendezésének elve nem egészen világos. Bizonyos, hogy a terjedelem nem
játszott szerepet (például a nyolcadik tetralógiábatetralogiába tartozó Állam
egymagában terjedelmesebb, mint az egész első tetralógiatetralogia), s az is
világos, hogy a munkák nem keletkezésük rendjében követik egymást. Az első
tetralógiatetralogia szemmel láthatóan tematikusan összefügg: valamennyi
darabja a Szókratész-perhez kapcsolódik, s az események időrendje szerint
következnek egymás után. A továbbiakban azonban már nem figyelhető meg ilyen
téma szerinti csoportosítás.
Éppen, mert a gyűjteményben az egyes művek
sorrendje önkényes, nem tartottuk érdemesnek ennek megtartását. A kutatás a
múlt század eleje óta fáradhatatlanul munkálkodik azon, hogy a platóni iratok
keletkezésének sorrendjét megállapítsa. Ez a vizsgálódás nem csupán a
filológusok belügye; hozzásegíthet bennünket ahhoz, hogy bepillantsunk
gondolkodásának fejlődésébe, értelmezzük a művében föllelhető ellentmondásokat,
egyszóval, hogy mélyebben megérthessük filozófiáját. E kutatások különböző
módszerekkel folytak és különböző eredményekhez is vezettek. Így a részletekben
még ma is sok kérdés nyitott, egyetértés alakult ki azonban annyiban, hogy
műveit három korszakba oszthatjuk be – viták ma inkább egy-egy csoporton belüli
sorrend kérdésében vannak. Ezen kutatások alapján kiadásunkban Platón írásait
keletkezésük valószínű sorrendjében közöljük. Az első kötet első fele (a Gorgiasz-ig)
tartalmazza az “ifjúkori” írásokat – persze ezek alkotója is túl volt már
harmincadik életévén, mivel ezek is Szókratész halála után keletkeztek.
(Néhányan az Ión megírását ez elé az időpont elé teszik.) A második csoport, a
férfikor alkotásai az első és a második szicíliai utazás között keletkeztek;
kiadásunkban az első kötet második fele és a második kötet nagy része ezeket az
írásokat tartalmazza. Az utolsó csoportba tartozik a második kötetből A
szofista és a harmadik kötet.
Platón írásainak megértésénél – és ezzel az
egész életmű megközelítésénél – alapvető kérdés, vajon alkotott-e Platón zárt
és teljességre törekvő filozófiai rendszert. A korai Platón-kutatók ezt magától
értetődőnek vették. Mivel a gondolkodó rendszerét sehol sem foglalta össze, az
egyes munkákat a rendszer egy-egy részének tekintették, amelyekből
rekonstruálták az idealista filozófia első nagy épületét. Azokat a részleteket,
gondolatmeneteket, egész dialógusokat, amelyek nem feleltek meg
koncepciójuknak, figyelmen kívül hagyták, vagy erőltetett értelmezéssel
igyekeztek beilleszteni a feltételezett platóni rendszerbe. Jelentős lépés volt
egy hitelesebb Platón-kép felé az a szemlélet, amely műveiben a filozófus
gondolkodói fejlődésének dokumentumait fedezte fel. Ekkor kerültek a kutatás
központjába az iratok kronológiájának kérdései. E felfogás szerint az életmű
egységét nem az biztosítja, hogy egy átfogó rendszer építőkövei, hanem az, hogy
a filozófus gondolkodásának állomásai. Így például nyomon lehet követni az
idea-tan kialakulását. Az ifjúkori dialógusokban még nem találjuk a nyomát;
először a Gorgiasz-ban bukkan fel, mint a fogalmak logikai hierarchiájának
magyarázata. A tanítás teljes kibontása – lételméleti, ismeretelméleti
összefüggéseivel együtt – a férfikor dialógusaiban figyelhető meg, elsősorban a
Phaidón-ban és az Állam-ban. Továbbfejleszti és – talán – kritizálja elméletét
a Parmenidész-ben.
Bármennyire érdekes szempontokat vetett is
fel ez az “evolucionista” felfogás, néhány alapvető tény figyelmeztet
korlátaira. Mind a korábbi “szisztematikus”, mind pedig az “evolucionista”
szemlélet abból indult ki, hogy Platón műveiben teljes képet akart adni
“rendszeréről”, illetve az adott időszakban a gondolkodásáról. És ez az, ami
nem igazolható, s még csak nem is valószínű. A Prótagorasz-ban és később a
Phaidrosz-ban is Platón szembeállítja egymással az emlékezetet és gondolkodást
ellustító írást és a lélektől lélekig ható élőszavas közlést. A hetedik
levélben pedig még egyértelműbb: törekvéseinek tulajdonképpeni céljáról – mondja
– sohasem írt, és nem is fog írni!
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy Platón
nem volt szobatudós, akinek egyetlen közlési lehetősége az írás. Az Akadémián a
tanítás élőszóban folyt; ennek a Platón számára bizonyosan központi fontosságú
tevékenységnek a művek bizonyára nem “eredményei” vagy “rögzítése”, hanem
csupán irodalmi “mellékterméke”. Azt sem tudjuk biztosan, milyen közönség elé
szánta írásait, s talán nincs is e kérdésre olyan válasz, amelyik minden művére
egyformán érvényes lenne. Van olyan írása, amelyik föltehetőleg széles
közönséghez kíván szólni, s ezeket talán már életében ő maga közre is
bocsátotta; más műveknél viszont az látszik valószínűnek, hogy csak “belső
használatra” készültek az Akadémián folyó vitákhoz; olykor esetleg nem is tükrözik
Platón saját meggyőződését, hanem provokatív “vitaanyagok”. Az első lehetőségre
példa lehet a Szókratész védőbeszéde, a másodikra a Parmenidész.
Mindez arra figyelmeztet, hogy Platón
műveinek megértéséhez akkor juthatunk közelebb, ha nemcsak filozófiájának
rögzítését látjuk benne, hanem irodalmi alkotást is; nemcsak a gondolkodót
fedezzük fel, hanem az alkotó művészt is. Az ókorban a Fenségesről szóló mű
ismeretlen szerzője Homérosszal helyezte egy sorba, s későbbi csodálói
költő-filozófusnak nevezték. Ő maga aligha örült volna ennek az elismerésnek
szánt minősítésnek. Az Ión-ban Szókratész a költői alkotásokkal a szakértelmen
alapuló megbízható ismereteket állítja szembe, s az Állam-ban az igazságos
államból kiűzi a költőket. Platón életművének egyik (bár nem egyetlen)
ellentmondása, hogy miközben mindenfajta művészet értékét elvitatta, írásainak
java része maga is művészet.
Lehetséges, hogy ő alkotta meg
mondanivalójának irodalmi műformáját is, a dialógust, amely a Szókratész
védőbeszéde és a Levelek kivételével valamennyi írásának műfaja. Mindenesetre
Platónéinál korábbi dialógusokat nem ismerünk, s így róla is elmondhatjuk –
éppúgy, mint az eposz esetében Homéroszról –, hogy a műfaj első megjelenése
egyszersmind később soha utolutól nem ért legművészibb megvalósulása is.
A párbeszédekben Szókratész és
beszélgetőtársai egy-egy fogalom definícióját keresik, különböző erényekről
vitatkoznak vagy a retorikarétorika értékéről – csupa elvont téma. Hogy ebből
hogyan lehet nemcsak gondolatilag igényes, hanem olvasmánynak is megnyerő
alkotásokat teremteni, ez Platón művészetének a titka. Minden részletében
aligha deríthetjük fel, de egy-két mozzanatra talán érdemes felfigyelni.
Ami először feltűnik, az a párbeszédek
könnyed természetessége. Sohasem érezzük, hogy a szerző előre tudja, hová kell
eljutnunk a mű végére – a beszélgetés szabadon csapong, egy véletlen
gondolattársítás vagy egy újabb szereplő csatlakozása új irányba sodorja;
gyakran többször is nekirugaszkodunk ugyanannak a kérdésnek, új és új oldalról
keressük a megoldást, hogy végül nem egy esetben úgy vegyenek búcsút egymástól
a szereplők, hogy a megoldást nem találták meg.
Természetes beszélgetés csak akkor
lehetséges, ha nem elvont filozófiai álláspontok nyilatkoznak meg, hanem
hús-vér emberek szólnak egymáshoz. Egy anekdota szerint a fiatal Platón
tragédiákat írt, de amikor Szókratésszal találkozott, tűzbe vetette őket.
Igaz-e ez a történet vagy sem, nem tudjuk, de annyi bizonyos, hogy alakjait egy
drámaíró művészetével teremti meg, mindegyik sajátos, mással össze nem
téveszthető jellem. Nemcsak az felel meg tökéletesen a figurának, amit mond,
hanem az is, ahogyan mondja; az író bámulatos könnyedséggel utánozza a gorgiasi
szónoklatok túlcifrázott ünnepélyes pátoszát éppúgy, mint a szinonimák megkülönböztetésén
lovagló Prodikosz körülményeskedő precizitását, vagy az eleata filozófusok
absztrakt fogalmakkal operáló beszédmodorát; ugyanolyan könnyedén veszi át az
orvostudományi értekezések stílusát, mint a misztériumszertartás költői
elragadtatottságába csapó nyelvét.
A párbeszédek színhelye mindig Athén: az
agora, egy tornacsarnok vagy egy jómódú személy háza. A környezet, melyet
néhány rövid utalás vázol föl, hitelesnek látszik, de ez megtévesztő költői
játék, illúzió. Az adatszerű hitelesség nem érdekli Platónt, itt-ott le is
leplezi magát egy-egy szándékos anakronizmussal. A dialógusok szituálása is a
költői játék része. Gyakran az egyik résztvevő mondja el az egészet: az ő
szemszögéből látjuk-halljuk a beszélgetést. Néha még meg is kettőzi az
áttételt: A lakomá-t Apollodórosz meséli el, aki maga nem is volt jelen Agathón
lakomáján, hiszen az sok évvel korábban történt, csak egy ismerősétől hallotta
az egészet. A “drámai dialógusok” viszont lemondanak erről a keretről,
figyelmünk áttétel nélkül a vitára összpontosul. Rendkívül változatos a
párbeszédek szerkesztése is: az egyik csupa gyorsan pergő kérdés és felelet,
állítás és ellenvetés; a másikban a szereplők önálló beszédekben fejtik ki
nézeteiket, de kipróbálja e két forma egyesítésének legkülönbözőbb változatait
is.
A dialógusokban a főszerepet természetesen a
racionális érvelés, a logosz játssza. Néhány műben azonban – gyakran hangsúlyos
helyen, a végén – fölbukkan az igazságot képpé, elbeszéléssé formáló mítosz is.
Vajon az észokokkal földerített vagy földeríthető igazság illusztrációjának
szánta-e Platón (ahogyan Prótagorasz mondja a szájába adott mítoszról a róla
lenevezett dialógusban), vagy a racionalitáson túli, mélyebb igazság
revelációjának, nem tudjuk. Mindenesetre e mítoszok nagyszerű példái Platón
költői fantáziájának, elbeszélő-képességénekelbeszélőképességének.
A felsorolt néhány írói eszköz fölényes
biztonságú kezelése persze aligha magyarázhatja meg a platóni művek hatását.
Bizonyára földeríthetnénk még más írói-művészi fogásokat is, de azzal sem
jutnánk tovább. A hatás titka alighanem mélyebben van. Talán a hangulatnak
abban a különös, ellentmondásos kettősségében, amely átszövi a dialógusokat.
Szókratész az igazság, erkölcs, az emberi lét mibenlétét kutatja: határtalanul
fontos, a szó eredeti értelmében életbe vágó, amit tesz – hiszen végül ezért
ítélték halálra –, mégis beszélgetéseit udvarias kedvesség, könnyed derű, és
persze irónia és humor lengi át. Mert Apollón parancsa kegyetlen, nem lehet kibújni
alóla akkor sem, ha a végén bürökpohár lesz az engedelmesség jutalma –
teljesítése mégis öröm, nagyszerű szellemi kaland, fölszabadult játék is. A jó
tragédiaírónak jó komédiaírónak is kell lennie, mondja Szókratész A lakoma
végén.