Filmes gazdaság- és intézménytörténet

A filmszínházak születése

A hőskorban nem beszélhetünk a célnak megfelelően tervezett filmszínházakról: táncos szórakozóhelyeken, használaton kívüli épületekben, vasúti várótermekben alakítottak ki vetítésre alkalmas helyiségeket. A moziépületek építésére, engedélyezésére vonatkozó legkorábbi rendelkezések 1910-re tehetők, ekkor indulhatott meg az első mozi-építési hullám. Néhány kivételtől eltekintve – Duke of York’s (Brighton), Brixton Pavilion (London), Electric Palace Cinema (Harwich) – ezek az épületek ma már nem léteznek, vagy nem moziként funkcionálnak. A szabályok értelmében a moziépületeknek lépcsőzetes padlózattal valamint az alsóbb társadalmi rétegek számára fenntartott, a vászon előtt található és az utcáról közvetlenül megközelíthető nézőtérrésszel kellett rendelkezni. Így a hátsóbb sorokban  helyet foglaló középosztálybeli közönség fizikailag is el voltak választva a gyakran verejtékes munkaruhában, mosdatlanul érkező nézőktől. A probléma komolyságát jól mutatja, hogy higénés okokra hivatkozva a mozitulajdonosok fiatalokat alkalmaztak, akik a sorok között járkálva parfümöt permeteztek az előadás alatt és a szünetekben. Az első mozik téglalap alakú, karzattal nem rendelkező épületek voltak. A jegypénztár az utcafrontra nyílt és csak kis alapterületű előcsarnok tartozott hozzájuk. A vetítővászon oldalain a zenekar, a zongorista illetve a legfontosabb hanghatásokat (patkódobogást, hullámzást, ajtózáródást) előállító személyzet foglalt helyet. Az egyik legelső, az egész országot behálózó mozihálózatot kiépítő vállalat (Provincial Cinematograph Theatres – 15 filmszínház) olyan épületeket terveztetett kimondottan a középosztály számára, melyekben étterem, ruhatár, társalgó is helyet kapott.

A korai mozik javarészt a belvárosban, jól megközelíthető helyeken, a szórakozás más formáinak (kocsmáknak, varieté-színházaknak, táncos szórakozóhelyeknek) is helyet adó környékeken épültek. Habár ez számos előnyt jelentett, bizonyos közbiztonsági, higénés és erkölcsi kérdéseket is felvetett. Voltak, akik a fiatalkori bűnözés (statisztikailag bizonyított) emelkedését a filmes erőszak számlájára írták és több újság is beszámolt olyan esetekről, amikor fiatalokból álló bandák a vetítések előtt, illetve alatt kizsebelték a gyanútlan nézőket. Mások azért követtek el bűncselekményeket, hogy meg tudják venni a mozijegyet. A kritikusok egy része azt hangoztatta, hogy a javarészt túlzsúfolt, rosszul szellőző, dohos épületek a betegségek – többek között hajhullással és viszketegséggel járó bőrbetegségek – melegágyai. Az egyházak is tiltakoztak: leginkább a vasárnapi vetítések ellen, ugyanis érezhetően megcsappant ugyanis az istentiszteletet látogató fiatalok száma. Válaszképpen az önkormányzatok gyakran döntöttek a vasárnapi vetítések betiltása mellett. Mindezek ellenére a film a legnépszerűbb szórakozási formává nőtte ki magát és a húszas években a nézőszámok minden korábbi csúcsot túlszárnyaltak míg a tulajdonosok jelentős profitot realizálhattak.

<< Filmipar és törvénykezés I: Az első évtizedek Hollywood árnyékában    Filmipar és törvénykezés II: A három filmtörvény >>
Tananyagok
Fogalomtár
Életrajzok
Szerzők

Keresés