Az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programot indít 2007 szeptemberétől. A doktori program az ELTE BTK Filozófia Doktori Iskolájának része.
A Doktori Program a jelenkori kultúra kutatásának vezető központja az ELTE Bölcsészkarán. A programnak otthont adó Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet oktatói a hazai film- és médiatudomány jeles képviselői, akik a tudományos kutatás mellett gyakorlati szakmai tevékenységet is folytatnak. A program tudományos hátterét egyszerre képezik az olyan hagyományosabb diszciplínák, mint a film- vagy televíziótörténet, a műfajelméletek vagy a nyilvánosságtörténet csakúgy, mint a kortárs kultúratudományok vagy a vizualitás új elméletei. A program számára fontos a kultúra jelentésképzési folyamatainak társadalmi beágyazottsága és a tudást létrehozó és újratermelő technológiák politikuma. Fontosnak tartja a jelenkori kultúra vizsgálata során a diszciplínák közötti átjárást. A bölcsészkari hagyományoknak megfelelően nagy figyelmet szentel a film és a média textuális, illetve esztétikai aspektusainak, mely megközelítéseket természetes módon kapcsolja össze az analóg és digitális tartalmak előállításával, technológiáival és szabályozásával kapcsolatos kutatásokkal. A befogadásesztétika klasszikus aspektusai mellett fontosnak tartja a kortárs kultúra használatának, illetve fogyasztásának vizsgálatát. A Doktori Program partneri, illetve szakmai kapcsolatban áll a legjelesebb hazai tudományos és szakmai műhelyekkel, továbbá hosszú távú együttműködéseket tervez neves külföldi egyetemekkel. Az oktatók és a doktoranduszok intenzív közös műhelymunkáját tekinti az oktatási-kutatási tevékenység kulcselemének.
Balogh, Lídia
Balogh Lídia a szegedi József Attila Tudományegyetemen szerzett magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanári oklevelet 1998-ban, valamint közéleti újságírás szakirányon kommunikáció szakos bölcsész végzettséget 1999-ben. 1998-től a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Szociológiai Dokumentációs Osztályán dolgozott. 2004-től a MONA Alapítvány munkatársa; nemek közötti esélyegyenlőséggel, illetve nők elleni erőszakkal foglalkozó projektek munkájában vett (illetve vesz jelenleg is) részt. 2009-ben a budapesti Közép-európai Egyetem (CEU) Nationalism Studies programján szerzett mesterfokozatot. Szabadúszó kutatóként a magyarországi roma kisebbség, illetve migráns csoportok helyzetével foglalkozó kutatási projektekben vett részt – például az MTA Jogtudományi-, valamint Etnikai-Nemzeti Kisebbségkutató Intézet projektjeinek, illetve az Európai Unió Alapjogi Ügynöksége RAXEN programjának keretében. A Föld-rész folyóirat szerkesztője. 2010-től a Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója. Kutatási témája: „Színvakság” vagy „őszinteség”? – A faji és etnikai hovatartozás mint szenzitív adat a hírmédiában (nemzetközi összehasonlításban). Témavezetője Pap András László.
Válogatás legutóbbi munkáiból:
Könyvek
Antidiszkriminációs alapismeretek (társszerzőként, Kádár András Kristóffal, Majtényi Balázzsal és Pap András Lászlóval). Budapest, L’Harmattan, 2009 (második kiadás: 2010).
Tanulmányok és cikkek
- Minority Rights as an Excuse for Segregation? Roma Minority Education in Hungary.” In: Proceedings of the Conference “Education Policy and Equal Education Opportunities”. Open Society Institute (OSI) event jointly announced by the Education Support Program (ESP), the Local Government and Public Services Reform Initiative (LGI) and the Open Society Foundation Albania (OSFA). Tirana, 18-21 March, 2010. Budapest, OSI, 2011.(megjelenés alatt).
- Etnikai adatok kezelése a magyarországi sajtóban”. Föld-rész Vol. 2, 2009, No. 3–4., pp. 81–91.
Barta Judit
Barta Judit Barta Judit Szociológia és Angol Nyelv és Irodalom szakon végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Ösztöndíjas volt a londoni University of Westminster-en, 2007-ben Szociológia és Szociálantropológia MA-fokozatot szerzett a Közép-európai Egyetemen (CEU). Különböző lapokban (HVG, Marie Claire, Marketing & Média) publikált, emellett több műfordítása jelent meg. A Hamu és Gyémánt Magazinkiadónál részt vett egy híraggregátor fejlesztésében és ugyanott angol nyelvű gazdaságdiplomáciai magazint is szerkesztett. Az Israel Hayom napilapnak Ronen Dorfan izraeli újságíróval közösen írt riportot a 2011-es Képíró-perről. Doktori munkájában a magyar digitális közpolitika elmúlt tíz évének távlatában vizsgálja a hazai digitális felzárkóztatás ütemét és mintázatát, nemzetközi paradigmák és modellek ütköztetésével. Közben olyan fogalmakat próbál újradefiniálni, mint a digitális írástudás és a digitális egyenlőtlenség, és arra keresi a választ, hogy milyen létjogosultsága van a digitális közpolitikának az információs társadalom keretei között, továbbá a megvalósuló közpolitikai lépések hogyan szivárognak le a helyi közösségek és az egyének szintjére, és miképp formálják az egyének identitását, egyéni cselekvőképességükben való hitet. Publikációi:
A szélsőjobboldali tematika kezelése a magyar médiában (2008 tél, Médiakutató) „Ha nem megy ellenük, csináld velük!” (Médiakutató 2007 ősz)
Benke Attila
1986-ban született Kerepestarcsán. 2006-2012 között folytatott filmes tanulmányokat az ELTE Bölcsészettudományi Karán szabad bölcsész alapszakon, filmelmélet és filmtörténet szakirányon, illetve filmtudomány mesterszakon. 2013-tól ugyanitt a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. Filmes témájú írásai (kritikái, tanulmányai) a Metropolis, a Filmvilág, a Filmszem, a Prae.hu és a Kortárs Online folyóiratokban jelennek meg.
Érdeklődési területe: a hatvanas-hetvenes évek egyetemes és magyar filmművészete, a filmes műfajok (különösen a western, a gengszterfilm, a thriller, a film noir és a horror), és minden, ami ideológia- és társadalomkritikus.
Kutatási területe: a szubverzív műfajfilmek.
Buglya Zsófia
Az ELTE BTK német (2003) és esztétika (2004) szakának elvégzése után fordítóként, tolmácsként diplomázott a strasbourgi Marc Bloch Egyetemen (2005) magyar–német–angol nyelvkombinációban. Szinkrondramaturgi, fordítói tevékenysége mellett a filmszakma különböző területein dolgozott és dolgozik (gyártás, forgalmazás, szaksajtó). Érdeklődésének kiemelt tárgya az osztrák filmkultúra. 2010 őszétől hallgatója az ELTE Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programjának, ahol a komikum esztétikai minőségének társadalmi, kulturális vonatkozásait kutatja a ’60-as, ’70-es évek magyar filmjén keresztül.
Czirják Pál
Czirják Pál az ELTE esztétika valamint filmelmélet és filmtörténet szakán végzett; jelenleg a Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Program hallgatója. 2005 óta tagja a Metropolis szerkesztőségének, 2009-től a folyóirat felelős szerkesztője. Megbízott előadóként visszatérően oktat filmes tárgyakat a Szegedi Tudományegyetemen.
Főbb kutatási területei: a nyolcvanas évek magyar filmje, a magyar dokumentumfilm, filmnyelvi kísérletek a magyar filmben, a Balázs Béla Stúdió intézménytörténete és filmjei, film és építészet.
Fontosabb publikációi:
- Alkalmazott filmezés. A BBS pedagógiai témájú dokumentumfilmjei. In Gelencsér Gábor (szerk.): BBS 50. A Balázs Béla Stúdió 50 éve. Budapest: Műcsarnok – Balázs Béla Stúdió, 2009. pp. 319–331.
- „Fellazult tételek”. Jancsó-filmek vitái a hatvanas években. Metropolis (2009) no. 3. pp. 58–72.
- A magány közelképei. Nőalakok Elek Judit filmjeiben. Filmkultúra (www.filmkultura.hu; 2009)
- Az eltüntetett Berlin. Berlin változó képe a német filmművészetben. In Kerékgyártó Béla (szerk.): Berlin átváltozásai. Budapest: Typotex, 2008. pp.121–139.
- Film és építészet metszéspontjain. Egy interdiszciplináris tudományterület szakirodalmi áttekintése. Metropolis (2008) no. 2. pp. 8–11.
- Végtelenítések. A Délidő és a Kárhozat térkezelése. Metropolis (2008) no. 1. pp. 42–55.
- Elbeszéléskényszer, dokumentumfilm és a történeti emlékezet konstruálása. Adalékok a történelmi dokumentumfilm és az oral history módszertani összevetéséhez. Replika (2007. szeptember) no. 58. pp. 91–119.
- A jelentés nyomában. Filmnyelvi kísérletek Bódy Gábor korai munkáiban. Metropolis (2007) no. 2. pp. 64–77.
- Változatok. Hőstípusok Bódy Gábor Nárcisz és Psyché című filmjében. Pannonhalmi Szemle (2006) no. 3. pp. 387–397.
- „Minden egyszerre van örökké”. Jeles András: József és testvérei (Jelenetek egy parasztbibliából). Pannonhalmi Szemle (2005) no. 4. pp. 118–124.
- Ami átalakul, és ami megőrződik. Modernista filmkép és archaikus világkép viszonya Gaál István korai rövidfilmjeiben.Metropolis (2005) no. 3. pp. 8–24.
- A közönségfilm vonzásában. Keleti Márton portréjához. Filmtett (2005. április) no. 51. pp. 19–24.
- „Sötétség, ragyogás”. Filmszerűség, áttetszőség Jeles András A kis Valentino c. filmjében. Metropolis (2004) no. 4. pp. 8–30.
- Jelenlét és elbeszélés. Játékfilmes gondolkodásmód a kilencvenes évek hazai dokumentumfilm-készítésében – előképek tükrében. Metropolis (2004) no. 2. pp. 16–38.
Szerkesztett folyóirat-összeállítások:
Metropolis (2010) no. 4. Magyar film az 1980-as években;
Metropolis (2008) no. 2. Film és építészet;
Metropolis (2008) no. 1. Film és tér.
Gerdelics Miklós

2009-ben az ELTE Filmtudomány tanszékének Film és Kulturális evolúció című házi konferenciáján mutatta be először az IMDb filmadatbázisán alapuló, elsősorban a filmek tematikájára és műfajára koncentráló stasztikai megközelítésű filmtörténet-elemző-eszköz tervét, mely tervet most, doktori kutatásának keretében készül megvalósítani. Ezzel párhuzamosan kezdettől részt vesz az ugyancsak az utóbbi konferencia kapcsán Kovács András Bálinttal indított kvantitatív stíluselemző kutatócsoport munkájában is, melynek célja szintén bizonyos filmtörténeti tendenciák (elsősorban a modern film stílusirányzatainak) statisztikai alapú vizsgálata.
Eddigi fontosabb publikációk:
- Műfajok elemeinek virtuális térképe – Az IMDb alkalmazhatósága a filmelméletben (Apertúra 2011 tavasz, http://apertura.hu/2011/tavasz/gerdelics) (Doktori kutatásának egyféle előtanulmánya)
- Játékhack. Videójáték és politikai aktivizmus. (Filmvilág 2011/9 pp. 40-41.)
További tevékenységekről: http://gerdelicsmiklos.comli.com
Junghaus Tímea
Junghaus Tímea, művészettörténész, képzőművészeti kurátor, az ELTE művészettörténet szakán diplomázott. Számos magyarországi és nemzetközi kortárs művészeti kiállítás kurátora 2003 óta. Szerkesztője és társszerzője a 2005-ben megjelent Meet Your Neighbours – Contemporary Roma Art from Europe című kiadványnak. 2007-ben a Velencei Biennále Első Roma Pavilonjának képzőművészeti kurátora volt. 2010-től a MTA Művészettörténeti Kutatóintézetének kutatója, az Európai Roma Kulturális Alapítvány kuratóriumának elnöke.
Kurátori munkák (válogatott):
“Kitsch, Konvention und Kunst, Das Bild der Zigeuner in der Malerei seit dem 15. Jahrhundert“, kiállítás, főkurátor: Prof. Kurt Holl Kolnischen Stadtmuseum,Cologne,Germany, December 5, 2008 – January 3, 2009.
“Paradise Lost“, The First Roma Pavilon, 52nd Contemporary Art Biennale, Venice, Italy, June 10 – November 21, 2007.
“Közös tér“, kiállítás, kurátorok: Katalin Keserű, Gabriella Uhl, Szombathy Bálint, Vécsy-Nagy Zoltán, Ernst Múzeum, Budapest, 2006 március 10 – április 30.
“Elhallgatott holokauszt”, kiállítás, kurátorok: Fabényi Júlia, Nemes Attila, Sugár János, Készmann József, Várnagy Tibor, Kunsthalle, Budapest, 2004. március 10- május 15.
Publikációk (válogatott):
“The Roma Pavilion” in Seeking Social Justice, CITY Analysis of Urban Trends, Culture, Theory, Policy, Action, E.W. SOJA. (ed.) Routledge Taylor & Francis Group, V, 2010. pp.689-692.
“The Unpredictable European Outcast”, in M.GRIZNIZ – Group for Writing Insurgent Genealogies (ed.), Vocabulary of Decoloniality,Vienna, 2011, pp 50-58.
“The Establishment of the First Roma Pavilion” in A.SMOLAK –M. UJMA(ed.),Transkultura: Art and the Fluid Reality of the 21st Century,Krakow, 2008, pp.69-81.
Trans-National Identity and National Contexts, A conversation with Timea Junghaus and Silvina Der-Meguerditchian, in H.WEEDA-O.CHENAL-G.CHIERCHIA-L.MATHOL-G.WAGNER (ed.), Managing Diversity, Art and (the Art of) Organizational Change, European Cultural Foundation, Istanbul, 2008.pp.103-108.
Paradise Lost – The First Roma Pavilion, Prestel Verlag,La Biennale di Venezia, 2007.
Meet Your Neighbours – Contemporary Roma Art from Europe, Open Society Institute,Budapest, 2006.
“Begging (You To) Change, Towards a new Roma Culture Strategy in Europe”, in: P. INKEI – B.LÁZÁR – A. ZONGOR (ed.), Inclusive Europe? Horizon 2020,Budapest, 2006, pp.67-71.
Kádár Anna
Publikációk:Történelmi szomorújáték. Enigma 2011/67
Körberajzolni a tűz árnyékát. Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, 2010. Pécs
Kóbori Sarolta

A kutatás témája: A brazil történelmi háttér és a filmgyártás sajátosságai, az alkotók életműve, illetve a filmek részletes elemzése teszi ki az egyes korszakok bemutatását, összevetve az irányt adó európai iskolák jellegzetességeivel. Előadások
- 2007.11.17. Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest „A brazil Bergman: Walter Hugo Khouri”
- 2007.05.24. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazília „Magyarok a brazil filmgyártásban” (Húngaros no Cinema Brasileiro)
- 2005.05. 25. Sapientia Tudományegyetem, Kolozsvár, Románia „Sci-fi: művészet és/vagy szórakoztatás
Publikációs jegyzék
- 2008. máj. Walter Hugo Khouri – Antonioni és Bergman követője Brazíliában Mozinet 2008/5. Mozinet Kft, Budapest 10-12 p.
- 2008. nov. Rio de Janeiro – Filmek a Cukorsüveg-hegy alatt
- 2009. ápr. Laurent Cantet – A kultúránk változik
- 2011.szept. Pauliwood fényei és árnyai, Filmvilág, Budapest, 26-29.
- 2012. febr. Brazil magyarok (Adalberto Kemény és Rodolfo Rex Lustig) Filmvilág, Bp,. 33-35.
Lichter Péter
(www.lichterpeter.blogspot.com)
1984-ben született Budapesten, 2009-ben diplomázott az ELTE filmelmélet és filmtörténet, illetve kommunikáció szakán, 2010 óta hallgatója a tanszék doktori iskolájának. Kutatási témája az amerikai avantgárd film absztrakt formanyelvének megjelenése a narratív nagyjátékfilmekben.
Konzulense: Pápai Zsolt.
2002 óta készít kísérleti kisjátékfilmeket, melyeket több hazai és nemzetközi fesztivál (Filmszemle, Mediawave, Cinefest , Angers, Lausanne, New York, Directors Lounge – Berlin, Klex- Kuala Lumpur), illetve avantgárd filmes program műsorára tűzött vagy díjazott. 2009 óta a Prizma filmművészeti folyóirat szerkesztője, ahol a kísérleti filmes tárgyú írásait publikálja.
Nagy Szilvia
Nagy Szilvia kurátor, kulturális antropológus. A kulturális és vizuális antropológia szak (2003) elvégzése után fotóművészetet (London College of Communication) tanult és vizuális antropológiát (Birkbeck University, London) tanult. 2008-tól a Miskolci Kortárs Művészeti Intézet (M.ICA) megalapításával, valamint projekt alapú programjainak menedzselésével foglalkozott, mint az intézet kurátora. Rendszeresen publikál kritikai írásokat a Műútban, valamint a PIK vizuáis művészeti folyóirat alapító szerkesztője. 2010-től az ELTE Film-, Média-, és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója.
Kutatási témája: Társadalmi-kulturális funkciók a művészeti térben.
Témavezetői: Dr. Pellandini-Simányi Léna és Dr. György Péter.
Publikációk
2011
- Törésvonalak mentén (Karl Markovics: Atmen; Christian Schwochow: A láthatatlan nő) In: Műút. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 2011/30
- Autodafé – Exhibition catalogue / Szabó Attila’s exhibition
- Piccadilly Cirkusz (Piccadilly Community Centre,London, 2011.) In: Műút. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 2011/29
- Keserédes mambó In: Műút. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 2011/26
2010
- Present Continuouos in // Oberlist/ Revista la PLIC 2010/7
- Stalker – a Nyugati yardtól a “writers bench”-ig In: EtnoMobil Mozgásban a kortárs kultúra
- MaDok-füzetek 7. Néprajzi Múzeum, Budapest, 2010
- Nők férfiak nélkül. In: Műút. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 2010/22 55.
- A konkrét birodalom. In: Műút. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 2010/21 55.
2009
- Objektumok a térben (Objekt – a VIII. Miskolci Művésztelep kiállítása) In: Műút. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 2009/16
- Rehab. In: PIK. Vizuális Művészeti Folyóirat. 2009/1. 1.évfolyam
- Runa Islam // In: Szellemkép Vizuális Művészeti Folyóirat. 2009/ 1. 19. évfolyam
- Rosa B. Szellemkép Vizuális Művészeti Folyóirat.2009/ 1. 19. évfolyam
2008
- Public art // Nagykunszt füzetek 3. Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum/ Miskolci Kortárs Művészeti Intézet (M.ICA)
- Videóművészet. Nagykunszt füzetek 3. Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum/ Miskolci Kortárs Művészeti Intézet (M.ICA)
2007
- Történetek Oroszországból, Melanie Manchot kiállítása. In: Szellemkép Vizuális Művészeti Folyóirat 2007/1. 18. évfolyam
2003
- A formális szervezetek szerepe a társadalmi kohézió és a lokális identitástudat kialakításában Csincsén. In: Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kara Tudományos Diákköri Közleményei, 1. : 1999-2000, Miskolc
2002
- Who Is Hungarian? Attitudes toward Immigration, Ethnicity and Nationality in Rural Hungary. In: East European Quarterly, Vol. 36, 2002
2001
- Társadalmi szervezetek. Csincse múltja. Csincse
P. Tóth Tamás
Témavezetői: Takács Judit és Hammer Ferenc. Publikációs lista (MTMT link)
Kiemelt kutatások
- Citizens in Diversity: A Four Nation Study on Homophobia and Fundamental Rights 2010-2011, Európai Bizottság
- RECWOWE (Reconciling Work and Welfare in Europe) 2006-2011, EU FP-6
- Az LMBT emberek társadalmi kirekesztettsége Magyarországon 2007, Munkaügyi Minisztérium
- Budapesti esély 2. – HIV/AIDS prevenciós kutatási projekt 2007–2012, CAIR, Medical College of Wisconsin, USA
- Narratívák szerepe az identifikációban – (szub)kultúra létrejötte az elbeszélésben/elbeszéltségben – HIV pozitívok és AIDS betegek, PhD kutatási téma
Pálos Máté
Publikációk (nem teljes lista):
- Tükröt tartani a kamerának – Önreflexivitás Jean-Luc Godard filmjeiben, Metropolis 2007/2.
- Meddig él az Új Hús? – A technológia hatása az emberre Cronenberg filmjeiben, Prizma 2009/1.
- Sokkterápia – Haneke trilógiája, Filmvilág 2010/2.
- A magányos lány – Történetmesélés az interneten, Mozinet 2010/12.
- Naiv szörnyek – Ray Harryhausen fantasztikus világa – Filmtett 2010.05.12.
- Fin de JLG – Jean-luc Godard: Film Socialisme, Prizma Online 2011.01.26.
Perenyei Mónika
Iskolák
1990-1994 Eötvös Lóránd Tudományegyetem Tanárképző Főiskolai Kar, angol és történelem szak.
1993-1998 Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet szak.
2001 Államvizsga, ELTE BTK művészettörténet szak.
2004 – 2005. Kulturális Menedzser Képzés, ELTE BTK, posztgraduális program
2007 – 2010 – Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Program, ELTE, Filozófiai Doktori Iskola.
Munkahelyek 2002 – 2006. Vadnai Galéria művészeti vezetője 2007 - MTA Művészettörténeti Kutatóintézet fiatal kutatói ösztöndíjasa 2008 – A MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjtemény munkatársa
Ösztöndíjak
2006-2008. Kállai Ernő Művészettörténészi – műkritikusi Ösztöndíj
Egyesületi tagság
AICA – Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége Magyar Tagozata
Válogatott publikáció
2004 – 2006.
Montázs a modern magyar művészetben. A Magyar Kollázs című kiállítás katalógusa, Győr, 2004. március
A montázs-elv és –eljárás történeti áttekintése a modern magyar művészetben. A Magyar Kollázs című kiállítás katalógusa, Győr, 2004. március
„Shopping is an Art…” Rövid úti beszámoló a londoni Frieze Art Fair kapcsán. Artmagazin, 2006/5.
„Cinema Like Never Before”. Balkon, 2006/9.
2007
„Harmadik típusú találkozások”. (Gregory Crewdson és James Casebere fotográfiáiról), Balkon, 2007/1.
Tekintetek kereszttüzében. www.magyarepitomuveszet.hu Vizuális Kultúra Rovat
„Sablonpauszok”.(Werkfilm helyett sablonpauszok) Szabó Dorottya kiállításáról. Fészek Galéria Herman terem. 2007. április 5-27. www.prae.hu
Vanitatum vanitas. A Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjasok 2007-es kiállításáról. Ernst Múzeum. Új Művészet. 2007/május
Megregulázott egzotikum Bécsben. Viennafair. www.nol.hu , 2007. május 4.
Egyirányú utcák. Viennafair, Bécs. Műértő, 2007/június
Elveszítve, majdnem megtalálva. A Lost and Found kiállításról. MODEM, Debrecen. Új Művészet, 2007/augusztus
Duett. A „vágy új nyelvének” formálása Németh Hajnal munkáiban, különös tekintettel Recording Room című videótrilógiájára, Balkon, 2007/6.
A festészet díjazása, Strabag-díj 2007. Új Művészet, 2007/november
2008
Az emlékezet dekonstrukciója. Gondolatok Luc Tuymans Rerospektív kiállításáról, Új Művészet, 2008/1
Áramlás. Interjú Szépfalvi Ágnessel, Artmagazin, 2008/2.
Coming Out, Viennafair 2008. Műértő, 2008/június
Fotográfia prolongálva, Új Művészet, 2008/október
Minden Mozi! Balkon, 2008/11-12
2009
Identitásterápia. Sarkvidéki hisztéria. A finn kortárs művészeti kiállításról. Lumu. Műértő, 2009/március
2010
Permanens mediális forradalom. Magyar Lettre International. 2010/nyár 55-59.
Nyulak a domboldalon. Allan Sekula Polónia és más mesék című kiállításáról. Lumu. Műértő 2010/szeptember
2011
Felszínek és felületek. A bécsi Ludwig Múzeum Hyper Real című kiállításáról. Új Művészet, 2011/2.
Valami változás…, A budapesti Ludwig Múzeum és Kortárs művészeti Múzeum Valami változás című kiállításáról. Új Művészet, 2011/ május
Könyv, könyvfejezet:
Rejtőzködő médiumok
In: A változás kultúrái. Művészet, média és rendszerváltás. Szerkesztette: Müllner András L’Harmattan – Eötvös Lóránd tudományegyetem, Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Budapest, 2011. 13-22.
A médiumok velünk vannak. Technikai képhasználat a kortárs művészetben / The Media are with us. The use of technical images in contemporary art, Modern Művészetért Közalapítvány / Public Fund for Modern Art, Dunaújváros, 2012.
Pócsik Andrea
Szakképzettség, tanulmányok
Kultúratudományi alapokon nyugvó filmtörténeti kutatást végez, amelynek témája a magyar filmművészet romaábrázolása. Ez egyben a doktori disszertációjának témája is (A film cigány teste. A magyar filmtörténet romaképei a kortárs kultúrakutatások tükrében). Témavezető: dr. Gelencsér Gábor habilitált egyetemi docens.
2007-től 2010-ig a doktori program állami ösztöndíjas, nappali tagozatos hallgatója volt, jelenleg doktorjelölt.
2004-től 2007-ig végezte a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Romológia szakának másoddiplomás képzését levelező tagozaton.
1996-tól 1997-ig az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar mozgókép-tanári szakon, 1991 és 1992 között pedig a Vitéz János Tanítóképző Főiskola filmterjesztő szakán szerzett felsőfokú szakképesítést.
1985-től 1989-ig az Eötvös Loránd Tudományegyetem Általános Tanárképző Főiskolai Karra járt magyar-orosz szakra.
1981 és 1985 között végezte középiskolai tanulmányait Debrecenben, a Kossuth Lajos Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumában.
Szakmai tapasztalat, munkahelyek
Jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Intézetében, filmes szakirányon tanít.
Rendszeresen publikál filmes, kulturális, társadalmi folyóiratokban, tanulmánykötetekben.
Tagja az Európai Roma Kulturális Alapítványnak (ERCF), a „The European Academic Network on Romani Studies” és a NECS (European Network for Cinema and Media Studies)nemzetközi egyesületnek.
2010. június – 2011. július Tantervfejlesztő kutatást végzett a CEU Curriculum Development Center támogatásával. A projekt keretében szervezte a DocuArt Moziban egyetemi kurzusként is működő (ELTE MMI) „Romakép Műhely” c. filmklubot 2011. tavaszi félévében.
2010-ben részt vett a Magyar Mozgókép Alapítvány Dokumentumfilmes Szakkollégiumának munkájában, valamint művészeti vezetőként dolgozott a DialёktusDokumentum- és Antropológiai Filmfesztiválon.
2005-ben filmtörténeti kutatást végzett a Magyar Mozgókép Közalapítvány Kutatási, Képzési és Kísérleti Filmes Szakkollégiuma támogatásával.
2004-ben és 2005-ben programszervezőként vett részt az I. és II. VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál megrendezésében (Open Society Archive, Verzió Film Alapítvány).
1993-ban a Magyar Nemzeti Filmarchívum alkalmazottjaként dolgozott.
1994-ben részt vett az I. Titanic Filmjelenlét Fesztivál szervezésében.
Válogatott publikációk
- A romák ábrázolása a rendszerváltás utáni magyar dokumentumfilmekben Metropolis, 2004. tavasz pp. 70-85.
- Válogatott cigányképek. Cigányábrázolás a magyar játékfilmekben a hatvanas évektől napjainkig. Tabula 2006. 9(2) pp. 241-285
- Közszolgálatiság és diskurzus. Az olaszliszkai tragédia a médiában, Beszélő, XII. évf. 5. szám, 2007. május, pp. 60-71.
- Their Life and Our Vicarious Experiences – On Human Rights Films and Festivals. Politics and Culture 2008 Issue 2 http://aspen.conncoll.edu/politicsandculture/arts.cfm?id=73
Ugyanez a tanulmány magyar nyelven:
- Másodlagos élményeink. In: Müllner András (szerk.): A változás kultúrái. Művészet, media és rendszerváltás. Budapest: L’Harmattan – ELTE MMI, 2011. pp. 93-113.
- Megfigyelés mozgásban. In: Kovács Éva- Orbán Jolán – Kasznár Veronika Katalin (szerk.) Látás, tekintet, pillantás. Budapest-Pécs: Gondolat Kiadó, PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, 2009. pp. 289-304.
- Az emberhez méltatlan élet kereteiről – “közös indulattal” (A szegénység és a társadalmi távolság ábrázolása a hatvanas-hetvenes évek BBS dokumentumfilmjeiben) In: Gelencsér Gábor (szerk.): BBS 50. A Balázs Béla Stúdió ötven éve. Budapest: Műcsarnok, 2009. pp. 287-301.
- Megfigyelő tekintetek. A magyarországi romák ábrázolása a kortárs antropológiai filmelméletek tükrében In: Feischmidt Margit (szerk.) Etnicitás – Különbségteremtő társadalom, Szerk.: Gondolat – MTA Nemzeti Etnikai és Kisebbségkutató Intézet, 2010. pp. 407-419.
- “Látom, hogy nézek – Forgács Péter Col Tempo c. kiállítása, Filmkultúra online http://www.filmkultura.hu/keptar/tema_reszletek.php?kat_azon=724
- A Leleplezés szobája – a BBS kiállításon” Filmkultúra online http://www.filmkultura.hu/keptar/tema_reszletek.php?kat_azon=642
Fordítások
David Bordwell: Elbeszélés a játékfilmben Szerk.: Gelencsér Gábor , Magyar Filmintézet, Budapest, 1996.
Viktoria Popovics
Art historian PhD Student at ELTE University, Faculty of Humanities, Budapest Film, Media and Contemporary Culture Doctoral Program Born in 1984, Beregovo, Ukraine Lives and works in Budapest, Hungary Contact: popovichviktoria@gmail.com
Seres Szilvia
Seres Szilvia médiaművész, esztéta 1998-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán, 2002-ben az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának esztétika szakán diplomázott. Az MKE Doktori Iskolájának egyéni fokozatszerzője, 2008-tól az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója. Jelenleg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Kommunikációs és Művészeti Karának Média design szakvezetője. Elsődlegesen a vizuális érzékelés átalakulásával, a képalkotás új technikáival, a kortárs művészet aktuális kérdéseivel foglalkozik. Médiaművészként 1994 óta állít ki hazai és külföldi kiállításokon, rendezőként 2005 óta készít dokumentumfilmeket. 2010-ben kurátora volt a nagysikerű Szubjektív Budapest Tér-Képek projektnek.
Publikációk (válogatott)
Videóművészet Magyarországon, Kortárs Művészeti Lexikon, Enciklopédia Kiadó, Budapest, 2002 Szubjektív Budapest Tér-képek, A nagyváros szimfóniájától Budapest vértérkép hálózatáig, katalógus, OSA Archivum/Közép-európai Egyetem, 2010 A szoftver a kép, a hardver a gép, Médiamix, 2006/01 A láthatatlan láthatóvá tétele, Modern struktúrák Le Corbusier és Lucien Hervé munkásságában, Balkon, 2011/3
Kurátori munkák
Szubjektív Budapest Tér-képek, kiállítás, Centrális Galéria, OSA Archivum, 2010.10.20 – 2010.12.02. Rekreátorok, FUGA Budapesti Kortárs Építészeti Központ, 2012.01.26 – 02.13.
Szemerey Samu
Számos workshop, kutatás és program szervezője, kurátora. 2006-ban a Velencei Építész Biennálé magyar pavilonjának koordinátora. 2008-tól 2010-ig Fulbright ösztöndíjasként New Yorkban élt és kutatott.
PhD témája a technológiai narratívák hatása az urbanisztikára és a tervezői praxisra.
Érdeklődési területei: poszt szocialista városfejlődés, lakótelepek, tájépítészet és városi infrastruktúrák, lokatív technológiák, fotó, tipográfia, kertek, kávézók és próbababák.
Tóth Andrea Éva
Tóth Andrea Éva Budapesten született 1983-ban. Film szakos (Études cinématographiques) diplomáját 2009-ben szerezte Franciaországban az Université Lumière Lyon 2-n. PhD kutatásait az Université Lille 3-n kezdte 2009-ben. Jelenleg az Eötvös Loránd Tudományegyetem doktorandusza. Írásai és fordításai a következő folyóiratokban jelentek meg: Apertúra, Balkon, Metropolis. Rendszeresen dolgozik művészeti események megrendezésében színházak, múzeumok és galériák számára.
Konferenciarészvétek
2008 Valóság vagy fikció?, Kolozsvár, Románia. Az előadás címe: Megjelenés, jelenlét és mozgás Fliegauf Benedek Tejútjában
2009 Új hullámok, Kolozsvár, Románia. Az előadás címe: A nézői kóborlásforma kérdései kortárs filminstallációknál.
2011 The 9th International Conference on Word and Image Studies, Université du Québec à Montréal, Montreal, Kanada. Az előadás címe: Les frères Lumières aux cimaises des musées ou la « forme-tableau » dans le cinéma contemporain
Varga Zoltán
Varga Zoltán 2008-tól a Film, Média és Kultúraelméleti Doktori Program hallgatója. Főbb kutatási területei: az animációs film története és elmélete; műfajelmélet; a tömegfilm esztétikája.
Legfontosabb publikációk:
- Fölébredni a (rém)álmokból? Álomkoncepciók a horrorfilmben. Metropolis (2006) no. 1. pp 124-137.
- Robottest és emberlélek. A populáris film variációi az ember/gép problematikára. Pannonhalmi Szemle (2006) no. 2. pp. 115-125.
- Rejtélyek fényben és árnyékban. Ambiguitás és feminin portré Jacques Tourneur Cat People és Carl Dreyer A harag napja című filmjében. Első Század (2007) no. 1. pp. 238-254.
- Denevérraj a fenyõfából. Tim Burton, az animátor. Filmvilág (2008) no. 2. pp. 12-15.
- Szörnytársaságban. John Carpenter műfajai. Filmvilág (2008) no. 12. pp. 20-24.
- Vázlat az animációs film tanulmányozásához. Enigma (2008) no. 3. pp. 23-40.
- Wordless Worlds? Some Notes on the Verbality in Animated Films through the Use of Verbality in Péter Szoboszlay’s Animated Films. In: Pethő Ágnes (ed.): Words and Images on the Screen: Language, Literature, Moving Pictures. Cambridge Scholars Publishing, 2008. pp. 242-256.
- Határtörlések. Az élőszereplős és az animációs film keveredése és átmeneti formái. Metropolis 2009/1. pp. 36-54.
- Vajdovich Györgyi – Varga Zoltán: A vámpírfilm alakváltozatai. Áron Kiadó – Meridián Kiadó, 2009.
- Összeraklak, szétszedlek. A gyurmafilm paradoxonai. Filmvilág 2010/5. pp. 24-27.
Zagyi Veronika
Zagyi Veronika az Université Paris 8 – Vincennes, Kultúra és kommunikáció szakán szerzett diplomát 2008-ban. 2008 óta az egyetem Információs és kommunikációs tudományok doktori programján vesz részt és a CEMTI (Centre d’étude sur les médias, les technologies et l’internationalisation) kutatócsoport tagja. Doktori tanulmányait 2009 óta co-tutelle-ben végzi az Eötvös Lóránd Tudományegyetemmel.
Témavezetői Jacques Guyot és György Péter.
Az online sajtó, illetve a digitális újságírás tanulmányozásával és médiaelemzéssel foglalkozik. Kutatásai a magyar és a francia nemzeti napilapok online tartalomtermelését és a digitális átállás konfigurációit vizsgálják. Jelenleg a Paris 8 kommunikáció szakán tanársegéd.
Tanulmányok és cikkek
- Le blog-reportage : émergence d’un nouveau genre journalistique », in Les enjeux de l’information et de la communication,2011. Supplément : Journalisme et questions sociétales au prisme des industries culturelles, http://w3.u-grenoble3.fr/les_enjeux/2011-supplement/Zagyi/index.html.
- Loi sur les médias et débat médiatique à la hongroise », Regard sur l’Est, 2011 április, http://www.regard-est.com/home/breve_contenu.php?id=1192.
Email:
phd-mmi[at]btk.elte.hu
Mail:
Doktori es Tudomanyszervezesi Hivatal, ELTE University, Faculty of Humanities
1088 Budapest Muzeum krt. 4/a Hungary
Phone:
06 1 411 6500/2834
06 1 411 6558